کارکرد های ویتامین D

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدن ویتامین D فراوری می نماید. ویتامین D به دو شکل ویتامین D2 و ویتامین D3 وجود دارد. ویتامین D2 به طور عمده در گیاهان وجود دارد. از طرف

کارکرد های ویتامین D

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدن ویتامین D فراوری می نماید. ویتامین D به دو شکل ویتامین D2 و ویتامین D3 وجود دارد. ویتامین D2 به طور عمده در گیاهان وجود دارد. از طرف دیگر ویتامین D3 به وسیله بدن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید سنتز می گردد. باید اشاره نمود که ویتامین D از غذا، مکمل ها و قرارگیری در معرض نور خورشید قابل دسترسی است. در بدن، بعضی بخشی از ویتامین D در کلیه ها، کبد و استخوان ها ذخیره می گردد. مابقی میزان ویتامین D به جذب کلسیم در روده یاری می ند. در کبد، ویتامین D به کلسی دیول تبدیل می گردد. کلیه ها این ویتامین را به شکل فعال آن که کلسیتریول نامیده می گردد تبدیل می نمایند. میزان RDA ویتامین D برای بزرگسالان 600 واحد بین المللی یا به عبارتی 15 میکروگرم است. چون توانایی بدن برای سنتز این ویتامین با افزایش سن کاهش پیدا می نماید، میزان RDA برای افراد بالای 70 سال 800 واحد بین الملی است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره ویتامین D ارائه شده است.

ویتامین D چگونه برای پوست مفید است

ویتامین D فواید زیادی برای پوست ما دارد. از ویتامین D برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می گردد. پسوریازیس بیماری پوستی مزمن است که با خشکی، تشکیل لکه های قرمز پوسته پوسته همراه می باشد. آسان ترین راه برای به دست آوردن ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است تا بدن بتواند این ویتامین را از اشعه های ماورای بنفش سنتز کند. توانایی بدن برای سنتز ویتامین D از نور خورشید در خصوص افراد مسن کاهش پیدا می نماید. این در خصوص افراد دارای پوست تیره هم صدق می نماید. از اینرو، این افراد باید زمان بیشتری نسبت به افراد دیگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. ولی، به یاد داشته باشید که قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست یا پیری زودرس را افزایش دهد. بنابراین، مطمئن باشید که نه زیاد و نه کم بلکه به میزان میانه در مقابل نور خورشید قرار بگیرید.

کارکرد ویتامین D در بدن چیست؟

ویتامین D در بدن به جذب کلسیم یاری می نماید. ویتامین D و کلسیم با هم به تقویت استخوان ها یاری می نمایند. ویتامین D به حفظ سطح طبیعی کلسیم و فسفر یاری می نماید که به نوبه خود به حفظ استحکام استخوان ها، دندان ها و ناخن ها و افزایش استحکام آن ها یاری می نماید.

کنترل کردن تأمین کلسیم بین استخوان ها و خون به سخت شدن استخوان ها و بازسازی استخوان ها یاری می نماید. ویتامین D بعلاوه نقش قابل توجهی در پیشگیری از نرمی استخوان در بچه ها و پوکی استخوان در بزرگسالان ایفا می نماید.

ویتامین D بعلاوه به مسدود کردن آزادسازی هورمون پاراتیروئید یاری می نماید. این هورمون بافت استخوان را بازجذب می نماید و به این ترتیب منجر به شنمایندگی استخوان ها می گردد. ویتامین D بعلاوه به تقویت دستگاه ایمنی یاری می ند که به محافظت از بدن در مقابل عفونت ها و بیماری های دیگر یاری خواهد نمود.

مطالعات صورت گرفته در دانشگاه آکسفورد و نیوجرسی نشان داده اند که حفظ سطح طبیعی ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش دهد. بعضی مطالعات اظهار دارند که ویتامین D می تواند به کاهش فراوانی و شدت علائم در خصوص افراد مبتلا به ام اس یاری کند. به تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع احتیاج است.

این باور وجود دارد که ویتامین D آنتی اکسیدان و ماده ضد سرطان قوی است و به مقابله با افسردگی هم یاری می ند. بعضی مطالعات نشان می دهند که ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان سینه، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و غیره را کاهش دهد. ولی، برای اثبات چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم.

بعضی مطالعات اظهار می نمایند که افراد جوان با سطح ویتامین D بالا در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین D پایین تری دارند قرار دارند. چندین تحقیق نشان داده اند که استفاده از ویتامین D می تواند به کاهش علائم دیابت نوع 2 یاری کند. اگرچه به تحقیقات بیشتری برای اثبات چنین ادعاهایی وجود دارد ولی، شکی نیست که ویتامین D برای رشد و نمو بدن لازم است.

اگرچه بدن به وسیله اشعه های ماورای بنفش نور خورشید ویتامین D فراوری می نماید ولی، بعضی مواد غذایی مانند ماهی، روغن ماهی، زرده تخ مرغ، جگر، قارچ، پنیر، شیر سویا، آب پرتقال، شیر و غیره هم دارای ویتامین D هستند. امروزه، انواع مولتی ویتامین ها و مکمل های ویتامین D در دسترس هستند. از این مکمل ها می توان برای حفظ سطح طبیعی ویتامین D بدن استفاده کرد. ولی، قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون

به "کارکرد های ویتامین D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارکرد های ویتامین D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید