آیا آلرژی به گندم همان سلیاک است؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن، دو واکنش متفاوت بدن به پروتئین گلوتن است که در دانه های گندم، جو و دانه های چاودار یافت می گردد. با این حال، علائم هر دو بیماری بسیار مشابه یا حتی می گردد گفت تقریبا یکسان هستند به طوری که تشخیص تفاوت بین این دو مورد بدون انجام آزمایش های پزشکی لازم تقریبا غیرممکن است.

آیا آلرژی به گندم همان سلیاک است؟

سوال اساسی این است که آیا آلرژی به گندم همان سلیاک است یا این دو از هم متفاوتند؟ در ادامه این مطلب از کتابه کاله همراه ما باشید تا جزئیات بیشتری در خصوص حساسیت به گندم و بیماری سلیاک بدانید.

بیماری سلیاک زمانی رخ می دهد که گلوتن سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می نماید تا به پوشش روده کوچک شما حمله کند. آسیب روده ای که آتروفی پرز (Atrophy Villous) نامیده می گردد، می تواند باعث سوء تغذیه و شرایطی مانند پوکی استخوان گردد. در موارد نادر حتی می تواند منجر به سرطان گردد.

بیماری سلیاک ماهیت خودایمنی دارد، به این معنی که گلوتن مستقیما باعث آسیب نمی گردد. در عوض، واکنش سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین گلوتن باعث تحریک گلبول های سفید خون شده که منجر به حمله سیستم ایمنی به پوشش روده کوچک می گردد.

در صورت ابتلا به بیماری سلیاک خوردن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک شما می گردد. با گذشت زمان، این واکنش به پوشش روده کوچک شما آسیب می رساند و از جذب بعضی از مواد مغذی جلوگیری می نماید. آسیب روده اغلب باعث اسهال، خستگی، کاهش وزن، نفخ و کم خونی می گردد و می تواند منجر به مسائل جدی گردد.

در خصوص بچه ها مشکل سوء جذب، علاوه بر علائمی که در بزرگسالان مشاهده می گردد، می تواند بر رشد و تکامل آن ها هم تاثیر بگذارد.

به طور کلی، درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد. اما برای بیشتر افراد، پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به بهبود علائم و حل مسائل روده یاری کند.

فهرست مطالب:

  • آلرژی به گندم و غلات
  • علائم آلرژی به گندم و غلات
  • علائم شوک آنافیلاکتیک در بیماران با آلرژی به گندم
  • آلرژی، حساسیت یا بیماری سلیاک؟
  • تشخیص آلرژی به گندم و غلات
  • درمان آلرژی به گندم و غلات
  • اگر به گندم آلرژی دارید، به آنچه می خورید توجه کنید
  • پیدا کردن دستورهای غذایی بدون غلات و گندم
    • فهرستی از محصولات بدون گلوتن سلینو برای خریداری

آلرژی به گندم و غلات

آلرژی های غذایی بسیار شایع هستند و میلیون ها بزرگسال و کودک را تحت تاثیر قرار می دهند. آلرژی به گندم شایع ترین نوع آلرژی به غلات است و در صدر فهرست غذاهایی با بیش ترین واکنش های آلرژیک واقع شده است. اما گندم تنها غلات حساسیت زا نیستند. ذرت، جو و دانه های چاودار هم می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شوند که در بعضی موارد می توانند به شدت خطرناک باشند.

اگرچه بیشتر آلرژی های غلات در سال های ابتدایی زندگی بروز پیدا می نماید، اما ذکر این نکته لازم است که آلرژی به غلات می تواند در هر سنی ایجاد گردد. حتی در افرادی که بدن آن ها قبلا نسبت به مصرف غلات واکنش آلرژیک نداشته است، می تواند در سنین بالاتر ایجاد گردد.

در ادامه، در خصوص نحوه تشخیص علائم آلرژی به غلات، نحوه عملکرد آن ها و اقداماتی که می توان برای حذف بعضی از غلات از رژیم غذایی خود در صورت آلرژی انجام داد، بیشتر شرح خواهیم داد.

واکنش های آلرژیک به غلات شامل علائم مشترکی هستند که در فاصله چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف ایجاد می شوند.

علائم آلرژی به گندم و غلات

علائم شایع یک واکنش آلرژیک عبارت اند از:

  • خارش دهان یا گلو
  • تورم لب یا گلو
  • کهیر یا خارش پوست
  • دشواری در تنفس
  • استفراغ و یا اسهال

آنافیلاکسی زمانی اتفاق می افتد که یک واکنش آلرژیک بیش از یک سیستم بدن را تحت تاثیر قرار دهد (به عنوان مثال، جوش و التهابات پوستی یا کهیر و مسائل تنفسی)، یا زمانی که فشارخون به طور ناگهانی کاهش می یابد که می تواند باعث ازدست دادن هوشیاری فرد گردد.

این نوع واکنش بدن به شدت خطرناک است و با کاهش فشارخون می تواند به سرعت به شوک آنافیلاکتیک تبدیل گردد. در صورت عدم درمان، شوک آنافیلاکتیک می تواند کشنده باشد.

اگر پس از خوردن غلات، ماکارونی یا نان علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، خیلی سریع علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم شوک آنافیلاکتیک در بیماران با آلرژی به گندم

  • از دست دادن هوشیاری (بیهوش شدن)
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • نبض سریع
  • رنگ پریدگی و کاهش دمای بدن
  • گیجی
  • ضعف

آلرژی، حساسیت یا بیماری سلیاک؟

گاهی اوقات آلرژی غذایی با حساسیت های غذایی اشتباه گرفته می گردد. اگر بدن شما به غذا واکنش نشان می دهد، خیلی مهم است که تفاوت بین این دو و همینطور تفاوت این شرایط با بیماری سلیاک را بدانید.

  • آلرژی غذایی: در یک واکنش آلرژیک، بدن به ماده خارجی (در این مورد، غلات) واکنش نشان می دهد و سیستم ایمنی بدن شما به سرعت با آنتی بادی های مخصوص آلرژن که با غذا واکنش نشان می دهد، پاسخ می دهد.
  • حساسیت های غذایی: حساسیت یک واکنش آلرژیک نیست، اما می تواند منجر به بروز علائم مختلفی در دستگاه گوارش گردد. علائم حساسیت غذایی می تواند شامل گاز، نفخ و یا اسهال باشد. اگرچه ناخوشایند است، اما عدم تحمل غذایی تهدیدنماینده زندگی نیست.
  • بیماری سلیاک: این بیماری یک اختلال خودایمنی است که در آن گلوتن (پروتئین موجود در گندم، دانه های چاودار و جو) باعث تحریک گلبول های سفید خون در بدن می گردد تا به پوشش روده کوچک حمله نمایند. در واقع، سیستم ایمنی بدن به خودش حمله خواهد نمود. در صورت عدم درمان، با گذشت زمان، بیماری سلیاک می تواند باعث بروز مسائل جدی برای سلامتی گردد.

تشخیص آلرژی به گندم و غلات

تشخیص آلرژی به گندم و غلات مشکل است. هنگام تشخیص آلرژی به غلات، پزشک شما ابتدا سابقه پزشکی و علائم شما را آنالیز می نماید.

یک متخصص آلرژی ممکن است تست های آلرژی خاصی از جمله موارد زیر را انجام دهد.

  • تست های خراش پوستی برای تشخیص حساسیت به گندم: این تست بسیار حساس شامل قراردادن میزان کمی از ماده غذایی حساسیت زا رو یا پشت بازو و ایجاد خراش روی پوست برای آنالیز بروز واکنش می گردد.
  • آزمایش خون و تشخیص حساسیت به گندم: این آزمایش ها می توانند آنتی بادی های ایمونوگلوبولین را نسبت به غذاهای خاص در خون میزان گیری نمایند.
  • چالش مواد خوراکی: این آزمایش با قرارگرفتن تدریجی در معرض مقادیر فزاینده یک آلرژن در یک دوره زمانی انجام می گردد. در طول این چالش خوراکی، در صورت بروز واکنش، دارو و تجهیزات اورژانسی در دسترس هستند.

ممکن است به بیش از یک دانه از بین غلات آلرژی داشته باشید. این مطالعه نشان داد که بیمارانی که به گندم آلرژی دارند، 20 درصد بیشتر محتمل است که به دانه دیگری هم حساسیت داشته باشند.

درمان آلرژی به گندم و غلات

خبر خوب این است که بچه های که به گندم آلرژی دارند، با افزایش سن و ورود به سنین نوجوانی آلرژی شان از بین خواهد رفت. دراین بین، برترین روش برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک بدن اجتناب از آلرژن است. اگر به یک دانه غلات حساسیت دارید، باید ترکیبات موجود در غذاهایی که می خورید را بدانید و به آن ها دقت کنید.

اگر به گندم آلرژی دارید، پزشک شما احتمالا یک EpiPen (که به آن خود تزریق نماینده اپی نفرین هم گفته می گردد) تجویز می نماید که باید همواره همراه خود داشته باشید. می توانید یاد بگیرید که این دارو را تزریق کنید تا از واکنش آلرژیک خطرناک جلوگیری کنید.

اگر به گندم آلرژی دارید، به آنچه می خورید توجه کنید

اگر به علت آلرژی از خوردن بعضی غلات اجتناب می کنید، نظارت بر برچسب های مواد غذایی که مصرف می کنید بسیار مهم است. باتوجه به قوانین، برچسب های مواد غذایی باید به وضوح در خصوص وجود هر یک از 9 آلرژن اصلی (شیر، تخم مرغ، گندم، آجیل درختی، بادام زمینی، ماهی، صدف، سویا و یا کنجد) اطلاع رسانی نمایند.

گندم یکی از مهم ترین آلرژن هاست اما در خصوص جو، دانه های چاودار و ذرت این حساسیت وجود ندارد.

گاهی اوقات پیش می آید که برچسب های مواد غذایی برای شما واضح نیستند. این نکات می توانند به شما در تشخیص اینکه آیا یک محصول حاوی گندم، دانه های چاودار، جو یا ذرت است یا نه یاری کند:

بیماران سلیکایی حتما غذاهای جایگزین را جدی بگیرند

گاهی اوقات بر روی برچسب مواد غذایی از نام های جایگزین یا حتی اصطلاحات لاتین استفاده می گردد. به کلماتی مانند (Triticum vulgare) گندم، (Hordeum vulgare) جو، (Secale cereale) دانه های چاودار و (Triticale) ترکیبی از گندم و دانه های چاودار توجه کنید. کلمه مالت به طور معمول نشان می دهد که در محصول مورد نظر از جو استفاده شده است.

غلات می توانند ماده تشکیل دهنده خوراکی ها باشند

بعضی از آردها، نشاسته ها و شیرین نماینده ها حاوی غلات هستند. در خصوص آلرژی به گندم خود کاملا مطلع باشید و بدانید دقیقا چه ماده ای محرک آلرژی شما است (به عنوان مثال، شیرین نماینده های سوربیتول و فروکتوز از ذرت و مالتوز از جو ساخته می شوند).

به برچسب هایی که روی آن ها توصیه های مربوط نوشته شده توجه کنید

اگرچه این مورد ضروری نیست، اما در بسیاری از شرکت های تولیدی مواد غذایی در خصوص مواد اولیه استفاده شده که ممکن است حساسیت زا باشند، اطلاع رسانی می نمایند و حتی توصیه های بهداشتی لازم را هم ارائه می دهند.

به هرآنچه می خورید توجه داشته باشید

ممکن است در بعضی از داروها و مکمل ها از گلوتن استفاده شده باشد. از قلم نیاندازید که علاوه بر غذا، بر روی برچسب این محصولات هم دقت کافی را داشته باشید.

پیدا کردن دستورهای غذایی بدون غلات و گندم

اگر به یکی از دانه های غلات آلرژی دارید، پیداکردن راهکاری برای سازگاری با آلرژی شما می تواند چالش برانگیز باشد. راه هایی وجود دارند که می توانند به شما برای دستیابی به دستورهای غذایی و اطلاعات لازم در خصوص زمان مصرف آن ها یاری نمایند.

بعضی از رژیم های غذایی محبوب، بدون غلات هستند. دستورالعمل های این رژیم ها ممکن است برای جلوگیری از بروز آلرژی در شما مفید باشند.

غذاهای بدون گلوتن حاوی گندم، جو یا دانه های چاودار نیستند. اگر از مصرف گندم اجتناب می کنید، غذاهای بدون گلوتن می توانند برای شما مناسب باشند. توجه داشته باشید که بدون گلوتن به معنای عدم وجود غلات در مواد غذایی نیست. به عنوان مثال، ذرت حاوی گلوتن نیست. بنابراین، اگر به ذرت حساسیت دارید، گزینه های بدون گلوتن به شما یاریی نمی نماید.

فهرستی از محصولات بدون گلوتن سلینو برای خریداری

  • پیتزا گوشت بدون گلوتن سلینو
  • پیتزا مارگاریتا بدون گلوتن سلینو
  • پیتزا مرغ بدون گلوتن سلینو
  • کیک صبحانه کاکائویی بدون گلوتن سلینو
  • کیک صبحانه وانیلی بدون گلوتن سلینو
  • مافین طلایی کلاسیک بدون گلوتن
  • مافین کاکائویی بدون گلوتن
  • نان تست سفید بدون گلوتن سلینو
  • نان لواش سلینو

سخن آخر

اگر به غلات آلرژی دارید، تنها نیستید. اگرچه زندگی بی دردسر با وجود آلرژی به گندم و غلات چندان آسان نیست، اما با توجه دقیق به محتویات محصولی که می خواهید بهره ببرید و درک قوی از شرایط خاص خود امکان پذیر است. برای راحتی کار شما فهرستی از غذاهای حاوی گلوتن و فاقد گلوتن را آماده نموده ایم. ضمن این که اگر مایل به خریداری محصولات فاقد گلوتن باشید، این محصولات در فروشگاه های سراسر کشور در دسترس شما واقع شده است.

منبع: کتاب کاله

به "آیا آلرژی به گندم همان سلیاک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آلرژی به گندم همان سلیاک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید