کنگره جهانی اویغور به نام حقوق بشر به کام آمریکا

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، سازمان کنگره جهانی اویغور به ظاهر سازمانی مدعی حقوق بشر است اما از زمان تاسیس تحت حمایت مالی از سوی بنیاد اعانه ملی برای دمکراسی آمریکا قرار داشته و به فعالیتهای تجزیه طلبانه علیه چین پرداخته است.

کنگره جهانی اویغور به نام حقوق بشر به کام آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ایرانزمین به نقل از رادیو بین المللی چین، وب سایت تحلیلی گری زون آمریکا در مقاله ای تحت عنوان نگاهی به درون کنگره جهانی اویغور: یک سازمان راستگرای تحت حمایت مالی آمریکا در پی سرنگونی رژیم چین، به افشاگری چهره واقعی این سازمان پرداخته و نوشته است: سازمان کنگره جهانی اویغور به ظاهر سازمانی مدعی حقوق بشر است اما از زمان تاسیس تحت حمایت مالی از سوی بنیاد اعانه ملی برای دمکراسی (NED) آمریکا قرار داشته و به فعالیتهای تجزیه طلبانه علیه چین پرداخته است.

طبق این مقاله، سازمان کنگره جهانی اویغور مستقر در مونیخ آلمان، در بیش از 18 کشور و منطقه جهانی 33 شعبه دارد و نهاد اصلی واشنگتن برای اعمال سیاست جنگ سرد جدید علیه چین به شمار می رود.

بنیاد آمریکایی اعانه ملی برای دمکراسی سالانه میلیونها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی را به عنوان کمک مالی به گروههای مخالف، سازمانهای مردمی و رسانه ها در کشورهایی که واشنگتن قصد سرنگونی آنها را دارد، توزیع می کند و در مورد گروهک کنگره ملی اویغور نیز، این بنیاد از سال 2016 به این سو 1 میلیون و 284 هزار دلار کمک مالی به این گروهک و میلیونها دلار دیگر به سازمانهای وابسته به آن، اعانه کرده است. این سازمانهای ضد چینی نیز برای تسهیل تبلیغات سیاه نمایانه ضد چینی و تولید و پخش شایعات درباره شین جیانگ (سین کیانگ)، با به اصطلاح رسانه هایی مانند رادیو آسیای آزاد، دست به دست می دهند.

در این مقاله به روشنی عنوان شده است: تقریبا همه گزارشهای کذب اخیر رسانه های غربی درباره شین جیانگ به دست نیروهای راستگرای تجزیه طلب که یا کمک مالی یا تمریناتی از دولت آمریکا دریافت می کنند، تولید و پخش شده است. در واقع، بسکمک اعضای گروهک کنگره ملی اویغور مدیر بلندپایه رسانه رادیو آسیای آزاد بوده اند. مثلا عمر قنات (Omer Kanat) رئیس شورای اجرایی کنگره جهانی اویغور در برهه 1999-2009 ویراستار ارشد رادیو آسیای آزاد بوده؛ روشن عباس (Rushan Abbas) رهبر پروژه حقوق بشر اویغور نخستین خبرنگار اویغور رادیو آسیای آزاد در سال 1998 بوده در حالی که این رادیو نیز با حمایت مالی کنگره آمریکا در همان سال ایجاد شد. او در سال 1989 برای تحصیل دانشگاهی به آمریکا رفته و با یک آمریکایی ترک تبار ازدواج کرده و سپس به استخدام آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آمده است.

بر اساس این مقاله، گروهک کنگره جهانی اویغور خود را صلح آمیز و غیرخشونت آمیز معرفی می کند اما خودش و شعبه هایش همیشه با سازمان راستگرای گرگهای خاکستری ترکیه در ارتباط بوده است. همچنین با کمک و همکاری همین سازمان گرگهای خاکستری، سازمان تجزیه طلب دیگر شین جیانگ موسوم به ترکستان شرقی در سال 2015 راهپیمایی های ضد چینی در آنکارا و استانبول تشکیل داد و اعضای آن حتی در جلوی دروازه کاخ طوپقاپی به گروهی از گردشگران کره ای حمله کردند. در همان سال، گرگهای خاکستری و ترکستان شرقی مشترکا یکی از اماکن دینی تایلند را هدف حمله انفجاری قرار دادند و بیش از 20 نفر را کشتند.

گروهک کنگره جهانی اویغور همچنین از دولت ترکیه می خواهد اقدامات مداخله جویانه ای علیه چین در پیش بگیرد و حتی نسبت به جنگ افروزی علیه چین هشدار می دهد.

وانگ جیانگ کارشناس مساله تروریسم فرهنگستان علوم اجتماعی چین معتقد است که از سال 2018 دور دیگری از شایعه سازی پیرامون مراکز آموزش حرفه ای شین جیانگ شروع شده و اوج گرفته است. همزمان، فعالیتهای گروهک کنگره جهانی اویغور در کشورها نیز به سرعت افزایش یافته است. این گروهک اصلاً به حقوق بشر و توسعه مردم اویغور در شین جیانگ اهمیتی نمی دهد و فقط از حقوق بشر استفاده ابزاری می کند و ترجیح می دهد خود را به عنوان ابزاری سیاسی در اختیار آمریکا و استفاده آن کشور قرار دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کنگره جهانی اویغور به نام حقوق بشر به کام آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره جهانی اویغور به نام حقوق بشر به کام آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید