کتاب آفاق عرفان اسلامی منتشر شد

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، آنچه نگارنده را به نگارش این اثر واداشت فراهم ساختن متنی بود که نخست، مبانی نظری و اصول کلی عرفان اسلامی را به اختصار بیان کند؛ دوم، تبیینی عقلانی و سازگار با آموزه های دینی از عرفان اسلامی به دست دهد؛ سوم، مباحث عرفانی را به زبان قابل فهم امروزی و ناظر به بحث ها و پرسش های رایج در زمینۀ عرفان در دنیا معاصر تقریر کند.

کتاب آفاق عرفان اسلامی منتشر شد

این کتاب دارای سه بخش و پانزده فصل در 813 صفحه است. بخش اول تحت عنوان فلسفه عرفان از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول: عرفان اسلامی؛ چیستی، ابعاد و تاریخ آن، فصل دوم: تجربه دینی، فصل سوم: تجربه عرفانی و شهود باطنی، فصل چهارم: عرفان و دین، فصل پنجم: عرفان و عقل.

بخش دوم تحت عنوان عرفان نظری شامل فصل ششم: فلسفه عرفان نظری، فصل هفتم: هستی شناسی عرفانی (آنالیز نظریه وحدت شخصی وجود)، فصل هشتم: خداشناسی عرفانی

فصل نهم: دنیاشناسی عرفانی (تجلی و ظهور)، فصل دهم: انسان شناسی عرفانی و بخش سوم نیز تحت عنوان عرفان عملی شامل فصل یازدهم: فلسفه عرفان عملی، فصل دوازدهم: معرفت نفس عرفانی، فصل سیزدهم: ارکان سلوک، فصل چهاردهم: مراحل سلوک، فصل پانزدهم: مقامات سلوک است.

در قسمتی از پیشگفتار کتاب می خوانیم: با وجود آثار ارزشمند در زمینه عرفان اسلامی، آنچه نگارنده را به نگارش این اثر واداشت فراهم ساختن متنی است که اولاً تا حدی جامعیت داشته باشد و ابعاد گوناگون عرفان اسلامی را دربرگیرد؛ ثانیاً در حد مقدور، تبیینی عقلانی و سازگار با آموزه های اسلامی از اصول عرفان اسلامی ارائه دهد؛ ثالثاً مباحث عرفانی را در حد مقدور به زبان قابل فهم امروزی و ناظر به بحث های رایج در زمینه عرفان در دنیا معاصر تقریر کند؛ رابعاً مباحثش ناظر به دفع شبهات و کج فهمی ها از عرفان و نقد جریان های عرفانی و شبه عرفانی رقیب باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب آفاق عرفان اسلامی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آفاق عرفان اسلامی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید