چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، کابوس هر مسافر این است که دیر به فرودگاه برسد و پرواز خود را از دست بدهد. این اتفاق روزانه برای افراد زیادی رخ می دهد. مراحلی که در فرودگاه طی می کنید ساده به نظر می رسد اما همواره اینطور نیست. شلوغی فرودگاه، جا گذاشتن یک وسیله ضروری، یا بروز مشکل در مدارک شما یا حتی سیستم های فرودگاهی، همه اتفاقاتی هستند که شاید یکبار رخ دهند اما همان یکبار ممکن است سفر رویایی شما را برهم بزند. حال این سوال پیش می آید که واقعا چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ برای پاسخ به این سوال با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

چقدر زودتر از پرواز در فرودگاه باشیم؟

پاسخ به این سوال به چند عامل مختلف بستگی دارد که در ادامه هر یک از آنها را جداگانه آنالیز می کنیم.

پرواز داخلی یا پرواز خارجی

ابتدا باید سفر شما را به پروازهای داخلی و خارجی تقسیم کنیم، زیرا مراحلی که در فرودگاه طی می کنید در این شرایط فرق دارد. به عنوان مثال شما در پروازهای داخلی احتیاجی به چک شدن پاسپورت نخواهید داشت که همین مساله می تواند چند دقیقه هم که شده شما را جلو بیندازد. به همین علت است که به طور کلی وقتی بلیط هواپیما پرواز داخلی می خرید، باید 2 ساعت و وقتی پرواز خارجی باشد تا 4 ساعت زودتر از پرواز در فرودگاه باشید.

در نظر داشته باشید این مدت زمان به زمانی که باید در فرودگاه سپری کنید، اختصاص یافته است. بنابراین زمان حرکتتان از منزل به سمت فرودگاه باید با توجه به مقدار ترافیکی که ممکن است در مسیرتان وجود داشته باشد تخمین زده گردد.

بزرگ یا کوچک بودن فرودگاه

تا به حال شده وارد فرودگاهی شوید و احساس کنید وارد یک شهر دیگر شده اید و سردرگم هستید؟ این مساله بیشتر در فرودگاه مقصد و زمانی که می خواهید پرواز برگشت به شهر خود داشته باشید، به چشم می آید. تصور کنید وارد فرودگاه بزرگی نظیر فرودگاه تازه استانبول یا فرودگاه سنگاپور شده اید. همه چیز در این فرودگاه با آنچه پیش تر دیده اید، فرق دارد. هر چه فرودگاه بزرگتر باشد، مسیرهایی که باید طی کنید نیز به همان نسبت طولانی تر خواهند بود.

بنابراین اگر دوست ندارید در این فرودگاه ها از سویی به سوی دیگر بروید و استرسی را تحمل کنید، بد نیست اول از همه پیش از مراجعه به فرودگاه اطلاعاتی درباره آن کسب کنید و در نهایت زمانتان را طوری تنظیم کنید که با رسیدن به فرودگاه در عجله نباشید.

شلوغ بودن یا خلوت بودن فرودگاه

مقدار خلوتی و شلوغی فرودگاه ها همواره یکسان نیست. به عنوان مثال در روزهای تعطیل طبیعی است که فرودگاه شلوغ تر باشد، بنابراین اگر پرواز شما در تعطیلات است، با در نظر داشتن این نکته بهتر است زودتر به سمت فرودگاه حرکت کنید. در مقابل، فرودگاه معمولا در وسط هفته خلوت تر می گردد، با این حال نباید حرکتتان را به دقیقه 90 موکول کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت هر مرحله از حضور شما در فرودگاه به طور میانگین چقدر زمان می برد.

چک شدن چمدان ها و تعداد نفرات | 20 دقیقه

در بدو ورود به فرودگاه باید چمدان هایی که دارید آنالیز شوند. اگرچه این کار فقط با رد شدن چمدان از دستگاه اسکن صورت می گیرد، اما اگر فرودگاه شلوغ باشد باید در صف های طولانی بمانید. این چک شدن به تعداد چمدانی که دارید و تعداد نفراتی که هستید هم بستگی دارد. اگر گروهی سفر می کنید، فرزند کوچک دارید، یا تعداد چمدان هایتان بیشتر است، همواره انتظار اینکه این مرحله بیشتر برایتان زمانبر باشد، وجود دارد.

اگر در خلوتی سفر کنید شاید فقط 5 دقیقه زمان شما صرف چک شدن چمدان و آنالیز بدنی خودتان گردد و اگر شلوغ باشد ممکن است حتی تا نیم ساعت هم منتظر بمانید. بنابراین برای این مرحله به طور میانه 10 الی 20 دقیقه را در نظر بگیرید. زمان کوتاهتر برای پروازهای داخلی و زمان بیشتر برای پروازهای خارجی در این مرحله احتیاج است.

پرینت کردن بلیط در کیوسک | 5 دقیقه

وقتی بلیط خود را آنلاین بخرید، معمولا احتیاج به در دست داشتن بلیط به صورت فیزیکی نخواهید داشت. معمولا با اسکن بارکد بلیط بسیاری از مراحل کار برایتان طی می گردد.

امروزه سایت ها و اپلیکیشن های ایرلاین های مختلف به شما این امکان را می دهند که به صورت آنلاین چک این کنید و این کار، شما را چند مرحله جلو می اندازد. وقتی شما آنلاین چک این می کنید، فقط ضروری است به کانتر مراجعه کنید تا به شما کارت پرواز داده و بارتان را تحویل بدهید. بنابراین اگر دیرتر هم برسید عجله ای در کار نیست و احتیاجی به در صف ایستادن نخواهید داشت.

اگر بار یا چمدانی برای تحویل دادن نداشته باشید، هم می توانید با کارت پروازی که به صورت آنلاین به شما ارائه شده به کنترل پاسپورت مراجعه کنید و سریع تر به پرواز برسید. در این صورت مرحله مراجعه به کانتر پرواز را رد می کنید و این کار در زمان صرفه جویی زیادی می نماید.

کنترل پاسپورت | 20 دقیقه

بعد از در دست داشتن کارت پرواز باید به مرحله کنترل پاسپورت مراجعه کنید. جایی که کارت پرواز و پاسپورت را ارائه داده و از گیت عبور می کنید. زمانبندی این مرحله از دست شما خارج است چرا که به مقدار شلوغی فرودگاه، فعال بودن تعداد دکه های چک کردن پاسپورت و موارد دیگری بستگی دارد.

بنابراین فکر نکنید با در دست داشتن کارت پرواز سریع به پروازتان می رسید. هر زمانی که به فرودگاه برسید تا از این مرحله عبور نکنید اجازه پرواز نخواهید داشت. در نهایت اگر لحظه آخر به فرودگاه برسید و فرودگاه شلوغ باشد در این مرحله ممکن است از پروازتان جا بمانید.

رد شدن از امنیت فرودگاه |20 دقیقه

تا این مرحله شما چمدان های بزرگتان را تحویل بار داده اید، کارت پرواز گرفته اید و قرار است وارد سالن پروازها شوید. در این مرحله باید از آخرین امنیت فرودگاه عبور کنید که هم خودتان هم چمدان و بارهایی که به داخل هواپیما می برید، باید یکبار دیگر آنالیز شوند. در این مرحله وسایلتان مجدد اسکن می شوند و گاهی ضروری است چمدان تان را باز کنید تا داخل آن را ببینند.

گاهی یک وسیله خیلی کوچک ممکن است شک برانگیز باشد. بعلاوه وقتی از گیت امنیتی TSA عبور می کنید، باید کفش خود را در بیاورید و همین در آوردن و پوشیدن مجدد کفش می تواند زمانبر باشد. پس در نظر داشته باشید از وقتی از گیت عبور کردید تا زمانی که به ترمینال پروازتان برسید ممکن است 20 دقیقه طول بکشد. این زمان را در صورتی که در تعطیلات سفر می کنید بیشتر در نظر بگیرید.

رفتن به گیت پرواز و سیاست های پرواز | 20 دقیقه

پس از عبور از بخش امنیت فرودگاه، دیگر تقریبا به پروازتان رسیده اید و زمانی برای جا ماندن از پرواز ندارید. فقط کافی است گیت پروازتان را بیابید و منتظر بمانید تا آماده سوار شدن شوید، اما با این تصور که هر زمانی به این گیت بروید آماده سوار کردن شما هستند دیر نرسید، چرا که هر ایرلاینی تا مدت زمانی منتظر مسافران می ماند و قرار نیست بابت دیرکرد یکی از مسافران، سایرین دیر حرکت نمایند. این سیاست پرواز در ایرلاین ها با یکدیگر فرق دارد و می تواند 5 الی 20 دقیقه انتظار را شامل گردد اما پس از آن، وقتی که گیت بسته گردد، دیگر از پروازتان جا مانده اید.

نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که این مدت زمان ها به طور میانگین برای یک فرودگاه به وسعت میانه تخمین زده شده است. در فرودگاه های بزرگ گاهی مجبور می شوید از جایی به جای دیگر را با اتوبوس داخل فرودگاه طی کنید تا زودتر برسید. بنابراین تخمین زمان را با توجه به مقصد، فرودگاه و روزی که سفر می روید، انجام دهید.

بسیاری از فرودگاه ها امکانات و تفریحات مختلفی را برای سرگرم شدن مسافران در نظر می گیرند تا زمانی که منتظر پروازشان هستند را با لذت و جذابیت بیشتری بگذرانند.

سخن پایانی

به طور کلی اگر چمدانی برای تحویل ندارید، به صورت آنلاین چک این نموده اید و در زمان خلوتی به سفر می روید برای سفرهای داخلی حداقل 45 دقیقه و برای سفرهای خارجی حداقل 90 دقیقه زودتر به فرودگاه بروید. اما اگر می خواهید با خیال راحت به کارهایتان در فرودگاه بپردازید و عجله ای در کارتان نباشد، در پروازهای داخلی دو الی سه ساعت و در پروازهای خارجی سه الی چهار ساعت زودتر در فرودگاه حاضر باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که ایرادی ندارد اگر زمانی را در فرودگاه در آرامش بنشینید و منتظر پرواز باشید. بهتر از آن است که با عجله وارد فرودگاه شوید و پیش از پرواز استرس زیادی را متحمل شوید.

آیا تا به حال از پرواز جا مانده اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ویدا نور محمدی

منبع: فلای تودی

به "چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید