منابع لبنانی: اعلام تشکیل دولت نزدیک است ، تکلیف پست های حاکمیتی روشن شد

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، منابع لبنانی گزارش دادند که تشکیل دولت در این کشور مراحل پایانی خود را طی می نماید و تکلیف توزیع پست های حاکمیتی نیز تعیین شده است.

منابع لبنانی: اعلام تشکیل دولت نزدیک است ، تکلیف پست های حاکمیتی روشن شد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ایرانزمین به نقل از روزنامه البناء، منابع مطلع در زمینه تشکیل دولت لبنان گفتند که رایزنی ها میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف این کشور و نیز فراکسیون های پارلمانی در مورد تشکیل کابینه در مرحله نهایی واقع شده است و البته بعضی چالش ها در مورد نمایندگان دروزی ها در دولت به وجود آمده است.

منابع گزارش دادند که اعلام تشکیل دولت نزدیک است، اما چند روز دیگر طول میکشد. همچنین موضوع توزیع پست های وزارتی قطعی شده و اطلاعات نشان می دهد که پست های حاکمیتی به این شکل شرح خواهد شد: وزارت دفاع و وزارت کشور سهم تیم رئیس جمهور، وزارت خارجه سهم تیم سعد حریری و وزارت دارایی سهم گروه های شیعه.

اما در مورد پست های وزارتی اصلی دیگر همچون وزارت ارتباطات و وزارت کار و انرژی مذاکرات همچنان ادامه دارد. همچنین اطلاعات حاکی از آن است که حریری روز گذشته به دور از پوشش رسانه ای در کاخ ریاست جمهوری با عون دیداری داشته و دو طرف درباره شرح پست های وزارتی تبادل نظر نموده اند.

منابع پارلمانی نیز گزارش دادند که فضای مثبت فرایند تشکیل دولت تا به امروز همچنان ثابت است و در صورت افزایش تماس های سعد حریری با فراکسیون های پارلمانی می توان چشم انداز تشکیل دولت را تا خاتمه هفته یا حداکثر ابتدای ماه آینده مثبت ارزیابی کرد.

همانطور که قبلا توافق شده بود دولت با بیست وزیر تشکیل خواهد شد و بحث باقی مانده، درباره چرخشی شدن پست های وزارتی و نحوه توزیع آن ها میان احزاب و فراکسیون های پارلمانی است.

منابع لبنانی گفتند که با همه این وجود اتهامات حزب دموکراتیک لبنان مبنی بر اینکه ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه در کوشش برای اقناع سعد حریری به تشکیل دولتی با 18 وزیر است با این هدف که نمایندگی دروزی ها در دولت تنها منحصر به جنبلاط باشد ممکن است فرایند تشکیل دولت با پیچیدگی هایی روبرو گردد.

به گفته این منابع حزب دموکراتیک لبنان و رهبران دروزی ها اصرار دارند که این گروه دو کرسی و دو وزارتخانه را به دست آورد و کاهش نمایندگی دروزی ها در دولت را به یک پست وزارتی قبول نمی نمایند.

از سوی دیگر منابع حزب سوسیالیست ترقی خواه از این اتهامات شوکه شده و تاکید کردند که تصمیم گیری درباره ساختار دولت وابسته به فرایند رایزنی ها میان نخست وزیر مکلف با رئیس جمهور است و این حزب قصد ندارد هیچ مانعی در برابر تشکیل دولت ایجاد کند.

منابع مذکور تصریح کردند که اتهامات وارد شده در این خصوص درست نیست.

درباره جریان آزاد ملی جورج عطاالله نماینده فراکسیون لبنان قوی بر فضای مثبت تشکیل دولت تاکید و گفت که ما از روز اول گفتیم برای تسهیل در فرایند تشکیل دولت همه کوشش خود را به کار می بندیم.

وی خاطر نشان کرد که سهم جریان آزاد ملی تا به امروز قطعی نشده؛ البته شاخص ها حاکی از آن است که در این زمینه رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف تصمیم می گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "منابع لبنانی: اعلام تشکیل دولت نزدیک است ، تکلیف پست های حاکمیتی روشن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع لبنانی: اعلام تشکیل دولت نزدیک است ، تکلیف پست های حاکمیتی روشن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید