علائم آلرژی در بچه ها

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، واکنش های آلرژیک ممکن است در پاسخ به دانه گرده، حشراتی مانند کنه و سوسک، پرز حیوانات خانگی، و همچنین محصولات غذایی مانند شیر، آجیل، و غیره رخ دهند. در این مقاله به علائم چنین آلرژیهایی در بچه ها پرداخته ایم.

علائم آلرژی در بچه ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

واکنش های آلرژیک ممکن است در پاسخ به دانه گرده، حشراتی مانند کنه و سوسک، پرز حیوانات خانگی، و همچنین محصولات غذایی مانند شیر، آجیل، و غیره رخ دهند. در این مقاله به علائم چنین آلرژیهایی در بچه ها پرداخته ایم.

آلرژی یا حساسیت در اثر سیستم ایمنی بیش از حد فعالی است، که بر روی یک ماده ساده اقدام به حمله ای تمام عیار می کند. این ماده ساده آلرژن نامیده می گردد، و معمولاً بی ضرر است. سیستم ایمنی بدن بر علیه آلرژن ها یا همان مواد حساسیت زا، آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند. این آنتی بادی های IgE ، ماست سل ها (سلولهای آغازگر ایمنی و در واکنش های آلرژیک نقش مهمی دارند) و بازوفیلها را تحریک کرده تا مواد شیمیایی مانند هیستامین را به نام یک مکانیسم دفاعی در برابر آلرژن منتشر کنند. هر زمان که کودک در معرض این آلرژن قرار می گیرد، چنین واکنش ایمنی موجب پدیدار شدن علائم آلرژیک می گردد.

انواع آلرژن

آلرژی در بچه ها می تواند با وجود گرد و غبار، حشرات میکروسکوپی کوچک که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و در تمام اطراف ما وجود دارند، ایجاد گردد. دانه های گرده دومین علت شایع آلرژی در بچه ها به تعداد می فرایند. چنین آلرژی هایی عمدتا ً فصلی می باشند. سایر آلرژن ها، شامل قارچ و مشتقات آن، پرز حیوانات خانگی و همچنین فراورده های لبنی، غلات، آجیل و سایر محصولات مواد غذایی می شوند. سوسک ها هم می توانند باعث ایجاد آلرژی گردند.

علائم واکنش های آلرژیک

پیش از آنکه به سراغ علائم خاص آلرژی برویم، اجازه دهید به برخی از علائم معمول و متداول آن نگاهی بیاندازیم.

قرمزی و اشکبار بودن چشم

خارش چشم

کبودی های آلرژیک یا سیاهی زیر چشمها (حلقه زیر چشم)

گرفتگی بینی یا آبریزش آن

خاراندن بینی (مالش بینی به سمت بالا)

خستگی عمومی

عطسه

سرفه

سردرد

گلو درد

کهیر

آلرژی غذایی

موارد بسیاری از واکنش های آلرژیک نسبت به آجیل یا مغزهای درختی، غذاهای دریایی، صدف داران، سویا و گندم وجود دارد. حساسیت به بادام، دانه آفتابگردان، دانه کنجد و بادام زمینی، و غیره، ممکن است به آلرژی غذایی منجر گردد، و این امکان وجود دارد پیامدهای خطرناکی در پی داشته باشد. برخی از علائم مربوط به آن به شرح زیر است.

خارش در دهان و گلو

کهیر

بثورات اگزمایی

خارش و آبریزش بینی

گرفتگی عضلات شکم

تهوع

استفراغ و یا اسهال

مشکل تنفسی

شوک آنافیلاکتیک

آلرژی نسبت به شیر

بسیاری از بچه ها نسبت به ترکیبات خاصی از شیر حساسیت دارند و از اینرو نسبت به محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، بستنی، و غیره واکنش نشان می دهند. چنین حساسیتی نسبت به شیر، اغلب با عدم تحمل لاکتوز که عدم توانایی در هضم لاکتوز است، اشتباه گرفته می گردد. در اغلب مواقع، این علائم پس از دو ساعت از مصرف آن ظاهر می شوند و ممکن است به مدت دو روز ادامه یابند. کودک یا نوزاد ممکن است ناراحت و کلافه شده، به طور مداوم گریه کند، زیر چشمانش حلقه های سیاه ایجاد شده و کج خلقی نماید. دیگر علائم، مشمول موارد ذیل می شوند:

بثورات پوستی

تورم لب، دهان و گلو

استفراغ

درد یا گرفتگی عضلات شکم

گرفتگی بینی

تنگی نفس

سرفه

بی توجهی

بی حالی

بچه ها را بایستی از مواد غذایی و فراورده های لبنی که موجب ایجاد حملات آلرژیک می شوند، دور نگاه داشت. آلرژی فصلی را می توان با درخواست از بچه ها به ماندن در داخل خانه در زمان اوج وجود گرده (اواسط صبح، اوایل عصر) تحت کنترل گرفت. می توانید در خانه و ماشین پنجره ها را بسته نگه دارید، از سیستم های تهویه مطبوع و تصفیه هوا و غیره استفاده کنید. پزشک متخصص اطفال بهترین فرد جهت مشاوره در مورد درمان کودک شماست.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علائم آلرژی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آلرژی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید