توضیح مفصل در باره فرایند پیری در انسان

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، فرایند پیری در انسان یک فرایند پیچیده و طبیعی است که سبب وقوع تغییرات فیزیکی و بعلاوه روانی در انسان می شود. این مقاله اطلاعاتی را در این مورد فراهم آورده است.

توضیح مفصل در باره فرایند پیری در انسان

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

فرایند پیری در انسان یک فرایند پیچیده و طبیعی است که سبب وقوع تغییرات فیزیکی و بعلاوه روانی در انسان می گردد. این مقاله اطلاعاتی را در این مورد فراهم آورده است.

فرایند پیری در انسان یک فرایند بیوشیمیایی پیچیده است که شامل تمام تغییراتی است که به طور اجتماعی، روانی، و فیزیکی صورت می گیرد. فرایند پیری در انسان اجتناب ناپذیر است و علائم بسیاری از پیری هم در داخل و هم در خارج از بدن رخ می دهد. بعلاوه پیری به عنوان سالخوردگی شناخته شده است که فرایندی می باشد که هر انسانی به سمت آن پیش می رود، اما فرایند پیری در زنان کمی متفاوت از مردان می باشد. همان طور که سن ما افزایش می-یابد، تغییرات بسیاری در سیستم های مختلف بدن انسان صورت می گیرد که ممکن است در آن موقع علت مسائل و اختلالات وابسته به سن باشد.

فرایند طبیعی پیری در انسان

به طور طبیعی، فرایند پیری در انسان در میان سالی، حدوداً از سن چهل و پنج سالگی آغاز می گردد. فرایند پیری و تأثیرات آن بستگی به عوامل ژنتیکی و همین طور عوامل محیطی دارد، از این رو بعضی از جنبه های فرایند پیری ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای درک بهتر از فرایند پیری در انسان، بهتر است به تغییرات سلولی که همراه با پیری با آن رخ می دهد، پی ببریم. افزایش سن موجب کاهش در تعداد تکثیر سلولی انسان یا پیری سلولی می گردد و بعلاوه باعث می گردد بعضی از سلول ها، عملکرد نامناسبی داشته باشند. افزایش سن بعلاوه با رشد و توسعه بافت های بدن که منجر به پیشرفت اختلالات مربوط به سیستم ایمنی بدن می باشد، تداخل دارد.

تأثیرات فرایند پیری

همان طور که در بالا ذکر شد، فرایند پیری انسان تاثیراتی بر روی سیستم های مختلف بدن و عملکرد آن ها دارد. تا آنجا که به سیستم قلبی و عروقی مربوط می گردد، افزایش سن موجب کاهش جریان خون در ریه ها و بعلاوه کاهش قدرت ضربان قلب می گردد. هضم غذا و تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها برای دستگاه گوارش به طور فزاینده ای سخت خواهد بود، به ویژه اگر غذا به درستی جویده نگردد که به علت داشتن دندان های ضعیف امری بسیار رایج است. توانایی سیستم ایمنی بدن برای فراوری آنتی بادی برای مبارزه علیه بیماری ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که باعث می گردد افراد بالای چهل و پنج سال بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری ها و امراض قرار گیرند.

فرایند پیری در زنان

زنان به وسیله بعضی تغییرات فیزیکی عمده و بعلاوه تغییرات روانی، دستخوش فرایند پیری طبیعی می گردند. بسیاری از زنان با آغاز یائسگی دچار افزایش وزن می شوند و چین و چروک ها و خطوط ریزی به عنوان نشانه هایی از پیری روی صورتشان نقش می بندد. پوست آنها رطوبت طبیعی خود را از دست داده و خشک می گردد و آغاز به شل شدن می نماید. بعلاوه کاهش قابل ملاحظه ای در توده استخوانی، توده بدنی و قدرت عضلات پیدا می گردد که آن ها را مستعد ابتلاء به بیماری هایی به ویژه بیماری پوکی استخوان و آرتروز می نماید. فرایند پیری در زنان در نتیجه از دست دادن بافت استخوان در ستون مهره ها، موجب کوچکی و بعلاوه خمیدگی جثه آن ها می گردد. تغییرات هورمونی در زنان سالخورده می تواند موجب تغییرات رفتاری و روانی بسیاری در آن ها گردد.

فرایند پیری در مردان

مردان هم در نتیجه فرایند پیری دچار تغییراتی می شوند که تغییرات هورمونی مهم ترین این تغییرات می باشد. این فرایند تغییر هورمون ها در مردان با عنوان آندروپوز شناخته شده است و می تواند به وسیله یک تغییر معین در غلظت تستوسترون، ملاتونین و آندروسترون، معین گردد. این تغییرات به کاهش عضلات و توده بدن، استحکام استخوان ها و بعلاوه ضعف در بعضی مردان منجر می گردد. تغییرات دیگری که ممکن است در مردان سالخورده به چشم بخورد شامل افزایش فراموشی، بی خوابی و تحریک پذیری می باشد. با این حال، فرایند پیری در مردان به مراتب آسان تر از فرایند پیری در زنان است و بیشتر مردان بدون روبروه با مسائل عمده فیزیکی افزایش سن، به سمت پیری متمایل می گردند. مردان سالخورده با مسائل روانی مانند بیماری های آلزایمر و زوال عقل و بعلاوه با اختلالات مربوط به پروستات و اختلالات قلبی و عروقی روبرو می باشند.

دانستن و درک بیش تر در خصوص فرایند پیری، شما را قادر به شناسایی تغییرات بی حد و حصر ناشی از افزایش سن می-نماید. بعلاوه به شما یاری خواهد نمود تا فرایند پیری را به آرامی طی نموده و زندگی توام با شادی، سلامتی و طول عمر داشته باشید.

منبع: راسخون

به "توضیح مفصل در باره فرایند پیری در انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح مفصل در باره فرایند پیری در انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید