51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور با بیان اینکه 51 درصد خودرو هایی که در 10 ماه امسال به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند مشکل آلایندگی داشتند، گفت: بیشتر مشکل آلایندگی در این خودرو ها به قطعه کاتالیست خودرو ها مربوط است.

51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ایرانزمین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،آقای عبدالله متولی با بیان این که 656 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور فعالیت می کنند، افزود: در این مراکز 842 خط مکانیزه در معاینه فنی سبک و 169 مرکز معاینه فنی سنگین در حال فعالیت و صدور گواهی معاینه فنی هستند.

وی گفت: در 10 ماه 1400، نه میلیون و 430 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی سبک در کشور مراجعه کردند که 2 میلیون و 171 هزار خودرو مردود شدند و یک میلیون و 115 هزار خودروی مردودی صرفا به علت آلایندگی بوده است.

آقای متولی درباره ویژگی های قطعه کاتالیست و قطعات مرتبط با سنسور های گاز و اکسیژن افزود: مبدل های کاتالیستی یکی از قطعات بسیار مهم محسوب می شوند که در چند دهه اخیر در کشور های مختلف از جمله ایران استفاده از آن ها در خودرو ها اجباری شده است، اما براساس گزارش های دریافتی عملکرد این قطعات نصب شده بر روی خودرو های ایرانی تا 80 هزار کیلومتر است و تا 90 درصد در تبدیل گاز های خطرناک و سمی به گاز های بی خطر موثر است.

وی گفت: اگر کاتالیست یک خودرو بعد از 80 هزار کیلومتر پیمایش تعویض نشود 5 برابر بر آلایندگی این خودرو ها اضافه کرده می شود که بسیار خطرناک است.

مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور افزود: خودروساز ها خودرو های تولید داخل را تا دو سال گارانتی و ضمانت می کنند در حالی که بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک خودرو ها 4 سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و این موارد با هم همخوانی ندارند.

وی شرح داد: اگر خودروساز نسبت به عملکرد خودروی تولیدی اش اطمینان خاطر دارد که تا 4 سال نیازمند اخذ معاینه فنی نیست، ضمانت یا گارانتی خودرو را 4 ساله کند در غیر این صورت معافیت اخذ معاینه فنی برای خودرو های تولید داخل باید 2 ساله شود تا موضوع تعویض کاتالیست ها برعهده خریداران و مالکان خودرو ها نباشد.

متولی ادامه داد: با توجه به اینکه کاتالیست از فلزات گران بها ساخته می شود، قطعه بسیار گران قیمتی است و باید تدبیر شود و خودروساز تا زمانی که خودرو به معاینه فنی نیاز ندارد، تعویض کاتالیست را ضمانت کند.

وی در ادامه در خصوص تبلیغات صدور گواهی معاینه فنی آسان در فضای مجازی گفت: همه مراکز معاینه فنی کشور به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل هستند یعنی هیچ فرقی میان اخذ معاینه فنی در تهران و دیگر کلانشهر ها با دورترین منطقه ها کشور وجود ندارد و همگی به صورت مستقیم از یک رویه و قانون تعیین تبعیت می کنند و با ایجاد سامانه سیمفا دخالت انسان در صدور گواهی معاینه فنی بجز بازدید های ظاهری که از طریق نیروی انسانی صورت می گیرد، حذف شده است.

آقای متولی با بیان اینکه البته ممکن است در بخش کنترل ظاهری تخلف هایی صورت پذیرد، افزود: مدیران ستاد های معاینه فنی در شهرداری های سراسر کشور و کارگروه مرتبط با این موضوع در استانداری ها موظف به نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی به صورت همه جانبه هستند.

وی در این حال درباره آگهی های منتشره در فضای مجازی شرح داد: این آگهی ها را دلالان مدیریت می کنند و برگه معاینه فنی ها خارج از سامانه سیمفا صادر می شوند و فاقد اعتبار هستند، بنابراین اگر خودرویی چنین معاینه فنی گرفته باشد قطعا از طریق دوربین های سطح شهر و پلیس روزانه 50 هزار تومان جریمه می شود از این رو مردم فریب این تبلیغات را نخورند تا متضرر نشوند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "51 درصد خودرو های مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید