کرونا چه بر سر صنعت خودرو آورد؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، حدود سه ماه است که نام کروناویروس در جهان و البته ایران نیز بر سر زبان ها افتاده است؛ ویروسی که فعالیت بیشتر صنایع را مختل و اقتصاد جهانر را تحت تاثیر و در حقیقت فلج نموده است. گزارش زیر به آنالیز چالش های صنعت خودرو در دوران شیوع و همه گیری این ویروس منحوس و بلاهایی که بر سر این صنعت آورده است، می پردازد.

کرونا چه بر سر صنعت خودرو آورد؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، تحت تاثیر فراگیری این ویروس حتی زندگی روزمره عادی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران نیز متوقف شده و کاهش جهانی اقتصاد را به همراه اورده است. اقدامات صورت گرفته توسط دولت ها به منظور متوقف کردن گسترش ویروس کرونا، تقریبا تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو کشور را متوقف کرد. بیشتر خودروسازها و فراورینمایندگان قطعات خودرو به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فراوریات و سفارشات خود را تعلیق نموده اند.

به طور کلی، صنعت خودروسازی در حال حاضر تحت تاثیر پنج اختلال تعلیق فراوری، اختلال در زنجیره تامین، محدودیت کانال های فروش، ثبت نام خودرو و کاهش تقاضا قرار گرفته است.

براین اساس، فراورینمایندگان خودرو برای حفظ سلامت کارمندان، فعالیت های فراوریی خود را به حالت تعلیق درآورده اند. در زنجیره تامین نیز با وجود اینکه هرساله 80 درصد تامین قطعات خودرو که بیش از 34 می گردد، توسط کشور چین تامین می گردد. از آنجا که بسیاری از کارخانه ها در چین به شدت تحت تاثیر اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته بودند، تهیه قطعات مورد احتیاج خودروسازها به طور فزاینده سخت شده بود. شرکت هوبی یکی از چهار پایگاه اصلی فراوری خودرو در چین است که بیش از 100 تامین نماینده خودرو را شامل می گردد. کارخانه های خودروسازی در هوبی تا 11 مارس بسته بودند و به تازگی مجدد شروع به بازگشایی نموده اند.

طبق اعلام انجمن فراورینمایندگان خودرو (CAAM) در چین، تا هفته آخر فوریه، بیش از 90 درصد از تامین نمایندگان قطعات خودرو در خارج از هوبی فراوری را از سر گرفته اند. اگرچه اکنون بسیاری از کارخانه های چین فعالیت های خود را شروع نموده اند، اما از آنجاکه کشورهای دیگر و از جمله ایران همچنان درگیر این ویروس هستند و محدودیت هایی را در زمینه واردات محصولات غیر ضروری اعمال نموده اند، سفارشات کاهش یافته و در نتیجه نرخ فراوری همچنان پایین است.

همچنین تعطیلی نمایندگی ها به منظور حفظ سلامت کارکنان و مصرف نمایندگان محدودیت هایی را برای فروش وسایل نقلیه ایجاد نموده است، به دلیل تعطیلی ادارات و کارخانه ها، امکان ثبت نام خودروهای جدید وجود ندارد و در نتیجه میزان تقاضا نیز بسیار کاهش یافته است.

این درحالی است که در ایران که هرساله، ایام پایانی سال با افزلیش شدید تقاضا و به تبع افزایش قیمت خودرو روبرو می شدیم، در روزهای پایانی سال 1398، این بازار کاملا بی رمق و خود را خالی از مشتری دید. در نتیجه نبود مشتری قیمت ها نیز ابتدا به شدت کاهشی و سپس در سال جدید ثابت شدند.

طبق اعلام (ISQI) ایران، 80 درصد شرکت های خودروسازی اعلام نموده اند که ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر درآمدهای آن ها در سال 2020 خواهد داشت. در ژانویه 2020 فروش خودروهای چینی 18 درصد کاهش یافت. فروش دو ماه اول سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 نیز 40 درصد کاهش داشته است. در حالی که سرویس سرمایه گذاری مودی، فروش جهانی خودرو را در سال 2020 با 2.5 درصد کاهش پیش بینی نموده است، اما اکنون به نظر می رسد بیش از شش الی هشت درصد کاهش داشته باشیم.

اگر چه تا به امروز بسیاری از خودروسازان عظیم جهان راهکارهای بهداشتی متنوعی را برای شروع فراوری در نظر گرفته اند، اما همچنان حساسیت های عمده ای در زمینه تبعات احتمالی شروع مجدد فعالیت خطوط فراوری صنعت خودرو وجود دارد. خودروسازان ایران نیز با تاثیرپذیری از شرایط کنونی، فعالیت خود را از امروز به طور محدود شروع کردند اما به نظر می رسد که همچون خودروسازان جهانی، بایستی تا چندین ماه همچون خودروسازان سایر کشورها سایه این ویروس را تحمل نمایند.

شرایط کارخانه های خودروساز در شرایط کرونایی چگونه است؟

آنالیز شرایط فعلی کارخانه های عظیم خودروسازی جهان نشان می دهد که شرکت فورد تمامی فعالیت های فراوریی خود را از 19 مارس در آمریکا، مکزیک، کانادا و اروپا تعطیل و اعلام نموده است احتمالا این تعطیلی تا چندین هفته ادامه خواهد داشت. شرکت جنرال موتورز نیز از 18 مارس کارخانه خود را در شمال آمریکا تعطیل نموده و برای سایر کارخانه های خود دستورالعمل های مختلفی را در نظر گرفته است. فیات کرایسلر هم همچون دو شرکت قبلی فعالیت خود در آمریکا و اروپا را به حالت تعلیق در آورده است.

هوندا به عنوان نخستین شرکتی که کارخانه های خود در آمریکای شمالی را از 18 مارس تعطیل کرد، متحمل کاهش 40 هزار دستگاه خودرو شد. تویوتا نیز کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل نموده است، اما کاخانه های آن در آمریکا، کانادا و مکزیک به دلیل پاکسازی کلیه قطعات تنها دو روز در ماه مارس تعطیل بود. شرکت هیوندا هم که به دلیل ابتلای یکی از کارمندان به ویروس کرونا در آلاباما کارخانه خود را تعطیل نموده است. نیسان هم کارخانه اکریکا خود را تا 6 آوریل تعطیل اعلام نموده اما هنوز تصمیمی در خصوص کارخانه های خود در کشور مکزیک و کانادا نگرفته است.

شرکت ولوو که دارای چهار کارخانه در کشور چین است، اکنون مطابق روال عادی فعالیت خود را شروع نموده اند، اما کارخانه های خود در اروپا و آمریکا را تعطیل نموده است.

شرکت های بوگاتی از 21 مارس و پورشه، بنتلی و دایملر نیز از یک روز بعد یعنی 21 مارس فعالیت های خود ر ا متوقف نموده اند. رولز-رویس نیز کارخانه خود در بریتانیا را از 23 مارس تعطیل نموده است.

فولکس واگن از 21 مارس، کارخانه های خود در چاتانوگا، تنسی و دیگر مناطقی که کارخانه های این شرکت فعالیت دارند، به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت همچنین در 17 مارس از تعطیلی فرآیند فراوری خود در کشورهای اروپایی از قبیل اسلواکی، پرتغال و اسپانیا خبر داده است.

شرکت دایملر که برند مرسدس بنز را نیز تحت پوشش دارد، گفت که فراوری در کارخانه های این شرکت در اروپا تعطیل است.

PSA Group که برندهای پژو، سیتروئن، DS، Opel و Vauxhall از زیرمجموعه های آن محسوب می شوند، فعالیت کارخانه های خود در اروپا را به حالت تعلیق درآورد. کارخانه های PSA Group در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، لهستان و آلمان نیز تا تاریخ 27 مارس تعطیل بودند و در نهایت شرکت خودروسازی فرانسوی رنو نیز فعالیت 12 کارخانه خود در فرانسه را تا اطلاع ثانوی تعطیل نموده است.

تاثیر کرونا بر اشتغال در خودروسازی

طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، حداقل یک میلیون و 138 هزار و 536 موقعیت شغلی از مجموع 2.6 میلیون شغلی که در اروپا به طور مستقیم وابسته به فراوری خودرو هستند با شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت کارخانه ها، از دست رفته است. بر این اساس شیوع ویروس کرونا موجب شده تا نزدیک به 250 هزار خودرو در اروپای مرکزی و شرقی فراوری نگردد. همچنین از 30 مارس 2020، نزدیک به 136 هزار نفر که در منطقه CEE در کارخانه های فراورینماینده خودرو مشغول به کار بودند تحت تاثیر بحران کووید- 19 قرار گرفتند. همچنین پیش بینی می گردد که صنعت خودروسازی در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش در صادرات خودرو و قطعات از چین، 2.5 میلیون دلار کاهش یابد.

این درحالی است که در ایران فعالان دو صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور به دلیل دارا بودن بیش از 700 هزار نفر نیروی شاغل در این دو حوزه، بسیار نگران هستند. معتقدندکوچکترین نقض مسائل بهداشتی می تواند نتیجه معکوس داشته و منجر به یک فاجعه گردد و غمِ نان، قاتل جان گردد. چنانچه اصول بهداشتی به درستی، رعایت نشوند، تعطیلی مدت دار کارخانه ها و صنایع ایجاد خواهد شد.

فعالان این صنعت فراوری پرتیراژ پایدار بعد از کرونا را به فراوری کم تیراژ پرخطر در مجاورت کرونا ترجیح می دهند اما با توجه به اینکه مسئولان تصمیمگیر در ستاد مدیریت کنترل، بازگشایی و شروع فعالیت این دو صنعت البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را از امروز (شنبه) بلامانع دانسته اند، کار در این صنایع شروع شده و هر دو خودروساز عظیم کشور قواعد و مقرراتی را برای جلوگیری از شیوع را وضع و بکار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا چه بر سر صنعت خودرو آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چه بر سر صنعت خودرو آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید