لامبورگینی انتها برنامه الکتریکی شدن خودروهایش را اظهار داشت

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، لامبورگینی پایان از برنامه هایش برای حرکت در جهت الکتریکی کردن محصولات خود رونمایی کرد که طی دو فاز در دهه جاری میلادی پیش خواهد رفت و نخستین خودروی تمام الکتریکی این شرکت پس از 2025 عرضه خواهد شد.

لامبورگینی انتها برنامه الکتریکی شدن خودروهایش را اظهار داشت

این خودروساز ایتالیایی درنظر دارد برنامه های الکتریکی شدن محصولات خود را در دو فاز اجرایی کند. لامبورگینی ابتدا تا انتها سال 2024 برای همه محصولات خود نسخه های هیبریدی برقی-بنزینی فراوری می نماید و در ادامه نخستین مدل کاملا الکتریکی خود را تا پیش از انتها دهه عرضه خواهد نمود.

بدین ترتیب نسخه های پلاگین هیبریدی اونتادور (Aventador)، هوراکان (Huracán) و اوروس (Urus) و بعلاوه نسخه های محدود رودستر سیان (Sián) طی سه سال آینده در بازار عرضه می شوند. علاوه بر این پیش از سال 2030 میلادی، لامبورگینی از یک مدل کاملا تازه تمام الکتریکی به اسم مدل چهارم خودروهای اصلی خود رونمایی خواهد نمود.

مانند دیگر خودروسازان اسپرت، لامبورگینی در ترس از دست دادن مشتریان وفادار خود که به موتورهای V8 و V12 علاقه دارند، تا کنون کندتر به سمت فراوری خودروی الکتریکی رفته است. اما با تشدید مقررات مربوط به آلاینده ها در سراسر دنیا و این حقیقت که موتورهای الکتریکی قادر به ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتری بر ثانیه برابر با سریع ترین سوپراسپرت های بنزینی دنیا هستند، انتها به نظر می رسد که این شرکت برای تغییر آماده است.

استفان وینکلمان (Stephan Winkelmann) مدیرعامل لامبورگینی در پاسخ به این پرسش که مشتریان از یک ابرخودروی الکتریکی باید چه انتظاری داشته باشند، گفت: یقینا بحث شتاب و گشتاور است. بعلاوه به نظر من پر کردن خلاء موجود هنگام تغییر دنده و یاری به داشتن یک منحنی ثابت برای افزایش سرعت، از چیزهایی است که بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

این مجذوب کنندهیت فقط مربوط به تجربه رانندگی نیست. رقابت در این زمینه در حال داغ شدن است و فراری (Ferrari) هم اعلام نموده که نخستین مدل الکتریکی خود را تا سال 2025 عرضه خواهد نمود. شرکت های دیگری مانند دراکو (Drako)، استون مارتین (Aston Martin) و ریماک (Rimac) هم هر یک با موفقیت در بخش هایی، روی خودروهای سوپراسپرد الکتریکی کار نموده اند. گروه فولکس واگن (Volkswagen) به اسم شرکت مادر لامبورگینی اعلام نموده که در جهت الکتریکی شدن 19 میلیارد دلار هزینه و فراوری موتورهای درون سوز تازه را متوقف می نماید.

هنوز تعیین نیست که آیا لامبورگینی میخواهد فراوری خودروهای بنزینی خود را به طور کامل متوقف کند یا خیر اما وینکلمان گفت که این شرکت کاهش 50 درصدی یا بیشتر از فراوری کربن دی اکسید محصولات خود را برای شروع سال 2025 هدف قرار داده است. لامبورگینی 1.8 میلیارد دلار برای گذار به خودروهای هیبریدی و الکتریکی هزینه خواهد نمود.

او اضافه کرد: ما درباره بزرگترین سرمایه گذاری که تا کنون در لامبورگینی اجرا شده صحبت می کنیم. حفظ رشد پایدار و در عین حال در نظر گرفتن نیازهای کره خاکی لازم است اما از سویی باید به مطابقت داشتن با رویای مشترک مشتریان برای داشتن یک خودروی سوپراسپرت بسیار عالی هم توجه کرد.

علاقه ناگهانی لامبورگینی به الکتریکی شدن، بدون سابقه هم نیست. در سال 2017 این شرکت از طرح مفهومی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) رونمایی کرد که با همکاری مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) فراوری شده و سرشار از ایده های نوآوریانه و آینده نگرانه است. از جمله استفاده از ابرخازن ها برای جایگزینی باتری لیتیوم-یون و یک فرآیند خودترمیمی که از ترک خوردن بدنه پیشگیری می نماید.

تعیین نیست که آیا لامبورگینی میخواهد از ترزو میلنیو که وینکلمان آن را بیشتر یک نمایش فناوری می داند تا یک مدل تازه و الکتریکی، استفاده کند یا خیر. او گفت: این فناوری بسیار سریع در حال توسعه است. بنابراین باید همه چیز را با چیزی که یک دهه دیگر باید باشد، تطبیق دهیم.

در عین حال لامبورگینی خاطرنشان کرد که دو سال آینده جشن موتور درون سوز را برگزار خواهد نمود که در موفقیت اقتصادی اخیر شرکت سهم بسزایی داشته است. این خودروساز ایتالیایی با وجود حتی دو ماه تعطیلی اجباری کارخانه به علت همه گیری کرونا، یکی از برترین سال های خود را در 2020 سپری کرد.

در طول سال گذشته این شرکت 7430 دستگاه خودرو تحویل داد که تنها 9 درصد کمتر از بالاترین رکورد در سال 2019 بود. فروش لامبورگینی بالغ بر 1.9 میلیارد دلار شد که با وجود کاهش 11 درصدی نسبت به سال قبل از آن، به گفته شرکت به علت سفارش خودروهای گران تر و شخصی تر به وسیله مشتریان، سود حاصل به یک رکورد رسیده است.

وینکلمان درباره اینکه آیا جشن لامبورگینی درباره خودروهای کلاسیک بنزینی به معنای معرفی نمونه های تازه یا خاص هم خواهد بود یا نه، چیزی نگفت اما تأکید کرد که باید چند هفته صبر کرد تا خبرهای خوبی در این زمینه اعلام گردد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از خودروی الکتریکی ای ایکس (E-X) لامبورگینی

Credit: Andrea Ortile/Lamborghini

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "لامبورگینی انتها برنامه الکتریکی شدن خودروهایش را اظهار داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامبورگینی انتها برنامه الکتریکی شدن خودروهایش را اظهار داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید