عکس HDR چیست و چگونه گرفته می گردد؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، احتمالا تا به حال عکس هایی با شفافیت و پویایی بالا که در اصلاح عکاسی به آن HDR گفته می گردد را دیده اید. اما عکس اچ دی آر چگونه گرفته می گردد؟

عکس HDR چیست و چگونه گرفته می گردد؟

آیا تا به حال از آن عکس های فوق واقعی با کنتراست فوق العادهدیده اید و از خود پرسیده اید که این تصاویر چگونه به وجود آمده اند؟ به این نوع عکس ها اچ دی آر (HDR) گفته می شود. حسگر یک دوربیندیجیتال عادی نمی تواند تمام جزئیات در یک صحنه را ثبت و ضبط کند. بعضی از جزئیاتمانند جزئیات مربوط به ابرها نمی توانند ثبت شوند و نوردهی بیش ازحدی ایجاد مینمایند و بعضی جزئیات دیگر نیز نوردهی کمتر از حد خواند شد زیرا حسگر دارای طیفپویای کمی هست. هرچند با درنظرگرفتن سه عکس متفاوت، و ترکیب آن ها در یک طیف پویاو استفاده از ترفندهای دیجیتالی بدون از دست دادن جزئیات موردنظر، (که با ترسیم نقشه یتُن عکس شناخته می شود) شما می توانید تمام جزئیات صحنه را ارائه دهید.

روش 1: عکس های خود را انتخاب کنید.

1.صحنه خود را انتخاب کنید. HDR تقریباً در هر صحنه ای می تواند عملکرد خوبی داشتهباشد بنابراین استفاده از این حالت بر عهده شماست. اگر ایده خاصی ندارید، در وب سایت Flickr جستجو کنید ببینید مردم با HDR چه کاری می نمایند. صحنه ایانتخاب کنید که ابر زیادی داشته باشد، عکس های HDR می توانند جزئیاتبسیار زیادی از ابرها را نشان دهند.

2.دوربین خود را تنظیم کنید. اگر سه پایه دارید، دوربین خود را بر روی آن قراردهید، و اگر سه پایه ندارید یک سطح محکم پیدانموده و دوربین خود را بر روی آن قراردهید. اگر کنترل از راه دور دارید می توانید دوربین خود را با آن روشن کنید، کهاین حالت بسیار خوب است، اگر نه که می توانید از یک زمان سنج داخلی بهره ببرید.هر چیز که استفاده می کنید، این امر اهمیت دارد که دوربین در بین شات ها تکاننخورد. اگر دوربین شما نوردهی اتوماتیک دارید، از آن بهره ببرید (در دوربین هایکانون به این حالت AEB می گویند). AEB را به صورت-2تا +2 EV تنظیم کنید،همچنین این ابزار امتحان کنید ببینید پاسخ مناسبی می دهند.

3.عکس های خود را بگیرید. اگر ABE را بر روی دوربین خودتنظیم کردید، سه عکس پشت سر هم بیندازید. اگر ABE ندارید. یک عکسبگیرید و سپس سرعت شاتر را تندتر و یا کندتر کنید (برای مثال اگر در 250/1 هستیدآن را به 500/1 یا 1000/1 تغییر دهید) و یک عکس دیگر بگیرید و سپس این سرعت را دو مرحله یدیگر تغییر دهید (برای مثال اگر در 250/1 ثانیه قرار دارید آن را در 125/1 یا 60/1ثانیه تنظیم کنید) و یک عکس دیگر بگیرید. اکنون شما سه عکس دارید، یک عکس فوقنوردهی شده، یک عکس کم نوردهی شده و یک عکس عادی.

4.به خانه بروید و عکس ها را وارد رایانه خود بکنید. شما اکنون می توانید یک نقشه یسایه روشن از سه عکسی که گرفته اید ایجاد کنید.

روش2: ایجاد و نقشه بندی سایه روشن بر روی یک تصویر HDR

1.Qtpfsgui را دانلود نمودهو نصب کنید. برنامه های دیگری به این منظور وجود دارند ولی Qtpfsgui دارای منبعی باز بوده وبا سطوح مختلف به خوبی کار می نماید (مانند ویندوز، لینوکس و مک os X).

2.هر برنامه ای که در حال انجام هستند را ببندید. نقشه بندی سایه روشنیک فرایندی است که به میزان زیاد از پردازنده مرکزی شما کار می کشد و این فرایندباعث می شود که رایانه شما بسیار آهسته کار کند.

3.Qtpfsgui را اجرا نموده و بر روی New Hdr کلیک کنید. در پنجره ایکه باز می شود بر روی Load Images کلیک کنید و سه عکسی که گرفته بودید را درآنجا وارد نمایید. Qtpfsgui باید بتواند به طور اتوماتیک تشخیص دهد که مقدار EXIF درعکس ها چقدر است، اگر نتوانست (برای مثال درداده های EXIF تنظیماتی برای دریچه دیافراگم نبود، برای دوربین های قدیمی DSLR با عدسی های قدیمی شما باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید سپس برروی گزینه Next کلیک کنید.

4.پنجره بعدی که می آید را رد کنید. این کار را با کلیککردن بر روی گزینه Next می توانید انجام دهید امکان دارد که شما نخواهیدخود را در آنجا سردرگم کنید.

5.پنجره ای که بعدازآن می آید را نیز رد کنید. بار دیگر اینپارامترها دارای بعضی جلوه ها هستند ولی تنظیمات پیش فرض تا حدی قابل لمس می باشند.گزینه Finish را انتخاب کنید. اکنون شما یک تصویر با طیفپویا دارید، ولی نه آنی که در فرمت طیف پویا قرار می گیرد (مانند طیف جهانی JEPG). اینجا همان محلی است که ترسیم نقشه سایه روشن وارد عمل می شود:با متمرکز کردن طیف پویای تصویری که بدست آورده اید به صورت فرمت 24 بیتی، شما می توانیدیک فرمت JEPG بدست آورید که می تواند طیف پویای بیشترینسبت به حالت پیش فرض داشته باشد.

6.تصویر HDR را نقشه بندی سایه روشنبکنید. بر روی گزینه Tonemap theHdr کلیک کنید که در بخش تنظیمات آورده شده است.یک پنجره با ترتیب بندی گیج نماینده ای از الگوریتم ها و پارامترهای سایه روشن سازیارائه خواهند شد. برای بسیاری از بخش ها، الگوریتم Mantiuk (که در اول نشان داده می شود)می تواند عملکرد خوبی داشته باشد. البته امکان دارد که شما بخواهید با گزینه هایدیگر نیز کارکنید. گزینه apply را انتخاب کنید تا طیف پویا برای عکس اجراییشود.

7.از فرایندی با مقیاس کوچک آغاز کنید. آزمایش با الگوریتم ها وپارامترهای آن ها بر روی یک نسخه کم حجم شده از عکس شما اجرایی می شود (شما می توانیدیک حالت کوچک تر از اندازه های دیگر از سمت چپ انتخاب کنید). نقشه بندی سایه روشن یک فراینداجرایی ریاضیاتی است؛ الگوریتم Mantuil به زمان زیادیاحتیاج خواهد داشت تا در کامپیوترهای آهسته یک عکس را ارائه دهد، ولی در نسخه ی256*170 این فرایند فقط چند ثانیه طول می کشد.

8.تصویر خود را ذخیره کنید. به قسمت Go to File -> Save as...بروید و بانام مشخصی تصویر خود را با پسوند jpg ذخیره کنید.

9.اگر بخواهید بعداً هم می توانید بر روی عکس خود ویرایشانجام دهید. شما به فتوشاپ احتیاج خواهید داشت زیرا رایگان است و جایگزینی برای GIMP هست و یا همچنین می توانید از نرم افزارهای ویرایش عکس نیز بهره ببرید.توازن رنگ و سفیدی را درست کنید (این کار نباید قبل از ایجاد تصویر HDRایجاد شود زیرا می تواند جلوه نامناسبی ایجاد کند). استفاده از میزان قابل توجهیاز Unsharp maskمی تواند یک فرایند بسیار مناسب باشد. شما جلوه های عجیبی خواهیدداشت که باید آن ها را محوکنید.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی وبلاگ ایرانزمین

منبع: setare.com

به "عکس HDR چیست و چگونه گرفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس HDR چیست و چگونه گرفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید