روزشمار: 17 اسفند؛ تولد ژوزف نایپس نخستین عکاس دنیا

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، ژوزف نایپس نخستین عکاس جهان، هفتم مارس 1765 میلادی در فرانسه به جهان آمد. نایپس نخستین عکس ماندنی را در سال 1827 میلادی از پشت پنجره اطاق خود در پاریس گرفت. با خبرنگاران همراه باشید.

روزشمار: 17 اسفند؛ تولد ژوزف نایپس نخستین عکاس دنیا

توجه ژوزف نایپس به گرفتن عکس و ساختن دوربین و داروی مربوط از دهه دوم قرن نوزدهم شروع شده بود. نایپس که به خاصیت سیاه شده سیلور کلوراید (ملح نقره) در برابر نور و به نسبت تابش آن پی برده بود پس از انجام همین تجربه روی ماده شیمیایی بیتومن، به ساخت دوربین همت گماشت. وی برای این منظور جعبه ای را ساخته بود که یک روزنه برای ورود نور در آن تعبیه شده بود. این روزنه دریچه ای متحرک داشت.

نایپس در ضلع دیگر جعبه، مقابل این دریچه و به فاصله تعیین یک قطعه فلز بشقاب مانند قرار می داد که رویش را لعابی از ماده شیمیایی بیتومن پوشانده بود. این ماده که نسبت به نور حساس بود، متناسب با نور وارده از روزنه، فلز را سیاه می کرد که پس از شستن فلز اثر نور به صورت سیاهی در آن باقی ماند که همانا عکس اشیا بود، ولی دوام چنین عکسی طولانی نبود.

نایپس نخستین عکس ماندنی را در سال 1827 میلادی از پشت پنجره اطاق خود در پاریس که در طبقه دوم ساختمان قرار داشت، برداشت که در کتاب های تاریخچه عکاسی عنوان آن را چشم انداز ای از پنجره نوشته اند. این، نخستین عکس ثابت و بادوامی است که در دنیا برداشته شده است.

ژوزف نایپس برای برداشتن این عکس هشت ساعت وقت صرف نموده بود. نایپس در سال 1833 درگذشت و لوئی داگر فرانسوی و تالبوت و هرشل انگلیسی به تکمیل فن عکاسی همت گماشتند و پیروز شدند. ماتیو بریدی آمریکایی اوایل دهه 1860 میلادی و در جریان جنگ داخلی آمریکا فتو ژورنالیسم (عکس خبری) را ابتکار کرد.

از زمان ایجاد دوره آموزش روزنامه نگاری در دانشگاه ها، یکی از تکالیف دانشجویان این رشته ساختن دوربینی شبیه دوربین نایپس (جعبه چوبی) و گرفتن عکس با این دوربین و به همان صورت و چاپ کردن این عکس در تاریکخانه دپارتمان (گروه آموزش روزنامه نگاری) است.

در همین روز:

  • گشایش راه آهن تهران- قزوین (1318 شمسی)
منبع: کجارو / iranianshistoryonthisday.com

به "روزشمار: 17 اسفند؛ تولد ژوزف نایپس نخستین عکاس دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 17 اسفند؛ تولد ژوزف نایپس نخستین عکاس دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید