جای خالی علی انصاریان در نخستین روز فجر، حاشیه ها برخط شد!

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، خبرنگاران - گروه هنر: مهر سیمرغ عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است که به مرور متن و حاشیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر می پردازد. هر روز می توانید با مهر سیمرغ 39 در جریان آخرین تحولات عظیم ترین رویداد سینمایی کشور، در متفاوت ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

جای خالی علی انصاریان در نخستین روز فجر، حاشیه ها برخط شد!

سال گذشته و در قالب مهر سیمرغ 38 روایت گر متن و حاشیه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر بودیم.

امروز یکشنبه 12 بهمن ماه و هم زمان با اولین روز اکران فیلم های سی ونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با اولین شماره از مهر سیمرغ 39 همراه شوید.

چهره روز؛ علی انصاریان

جشنواره فیلم فجر در حالی متفاوت ترین دوره خود را در سایه تهدید کرونا شروع می نماید که یکی از بازیگران فیلم افتتاحیه این رویداد، درگیر مبارزه با این ویروس منحوس است و احتمال مهمترین غایب جشنواره در روز رونمایی از فیلمش محسوب می گردد. علی انصاریان فوتبالیست باسابقه ای که چند سالی است به عرصه سینما ورود نموده و بازیگری را هم تجربه می نماید، در یکی از جدی ترین تجربه های بازیگری اش در فیلم رمانتیسم عماد و طوبا به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که امروز به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی ونهم در برج میلاد روی پرده می رود.

علی انصاریان در همان دوران اوج حضورش در میدان فوتبال، اولین بار به عنوان بازیگر در سریال طنز زیر آسمان شهر به کارگردانی مهران غفوریان مقابل دوربین ظاهر شد و بعد از آن در چندین سریال کمدی دیگر هم نقش خود به عنوان یک فوتبالیست مشهور را ایفا کرد. اولین پیشنهاد جدی برای بازیگری در یک فیلم را اما شهرام شاه حسینی برای فیلمی ویدئویی به نام کلاف به او داد.

علی انصاریان در نمایی از رمانتیسم عماد و طوبا

از سال 91 و با ایفای نقش اصلی در فیلم کلاف علی انصاریان رسماً وارد دنیای بازیگری شد و در ادامه راستا هم تجربه های متفاوتی را در قالب سریال، تله فیلم و فیلم سینمایی در کارنامه خود ثبت کرد.

فیلم های اژدر و کلوب همسران واپسین تجربه های انصاریان بر پرده سینما بود که هر دو از آثار گیشه ای محسوب می شدند. در این شرایط پیشنهاد نقش آفرینی در فیلم رمانتیسم عماد و طوبا از سوی کاوه صباغ زاده می توانست نقطه عطفی برای هنرنمایی انصاریان در مقام یک بازیگر محسوب گردد.

رمانتیسم عماد و طوبا یک کمدی فانتزی در سبک و سیاق فیلم اول کاوه صباغ زاده یعنی ایتالیا ایتالیا است و همین ایفای نقش در آن را برای بازیگران به چالشی جدی تر بدل نموده است.

حالا اما در حالی قرار است نقش آفرینی علی انصاریان در رمانتیسم عماد و طوبا بر پرده مهمترین رویداد سینمایی کشور رونمایی گردد که او خود پنجه در پنجه ویروس منحوس کرونا، در بستر بیماری است. طبق آخرین اعلام پزشکان معالج او شرایط وخیم اولیه را پشت سر گذاشته و امیدها برای غلبه او بر ویروس کرونا بیش از گذشته است.

به امید آنکه او تا خاتمه ده روز جشنواره فرصت پیدا کند و حتی به اندازه یک سئانس مخاطبان جشنواره را در تماشای رمانتیسم عماد و طوبا همراهی کند.

حاشیه روز؛ چالش بلیت فروشی در شروع راه

جشنواره فیلم فجر، بدون حاشیه انگار چیزی کم دارد. این سنت هر ساله است. حالا و در شرایطی که جشنواره سی ونهم در مواجهه با تهدید کرونا بخشی از فرآیندهای اجرایی خود را به فضای مجازی منتقل نموده است، اولین حاشیه جدی این رویداد هم به صورت برخط رقم خورد!

جشنواره سال جاری به همان اندازه که در بخش انتخاب و داوری آثار، فرآیندی ویژه و متفاوت را تجربه کرد، در زمینه میزبانی از مخاطبان هم تبدیل به یکی از متفاوت ترین دوره ها شده است؛ سینماهای مردمی جشنواره نزدیک به دو برابر سینماهای دوره های گذشته هستند و در هر سالن تنها برای 30 درصد ظرفیت بلیت فروشی می گردد. بلیت ها هم تنها به صورت اینترنتی عرضه می گردد و دیگر خبری از فروش گیشه ای و صف های مقابل سینماها نیست.

در چنین شرایطی وقتی روز گذشته و از ساعت 14 فروش اینترنتی بلیت شروع شد، همه منتظر رصد میزان استقبال از جشنواره بودند؛ اینکه مخاطبان نگران کرونا تا چه اندازه علاقمند به همراهی با جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی دارند، سوالی بود که کمیت فروش روزانه بلیت ها می توانست به آن پاسخ دهد.

رصد استقبال مخاطبان اما در کمتر از یک ساعت به مخابره اولین حاشیه جدی فجر سی ونهم در رسانه ها شد؛ مختل شدن سامانه های فروش بلیت و بلاتکلیفی مخاطبان!

علی الظاهر میزان استقبال مردمی از جشنواره فجر سال جاری هر چند به اندازه دوره های قبل نبوده اما فراتر از ظرفیت قابل تحمل سامانه های برخط بوده و همین عامل سبب اختلال در فرآیند ثبت بلیت و ارسال کد مربوطه به مخاطبان جشنواره شد.

نکته جالب تر اینکه همزمان با مخابره این اختلال در رسانه های رسمی، روابط عمومی جشنواره بدون هیچ توضیحی، صرفاً به انتشار آمار بلیت های فروخته شده اکتفا کرد.

براساس آخرین آمار منتشرشده تا ساعت 24 دیشب، مجموعاً 44 هزار و 312 قطعه بلیت در سینماهای مردمی به فروش رسیده است که این آمار مربوط به اکران امروز فیلم ها در سینماهای مردمی می گردد.

نکته روز؛ جشنواره بدون افتتاحیه

افتتاحیه و اختتامیه براساس یک عادت همیشگی، بخشی جدایی ناپذیر از جشنواره ها و رویدادها محسوب می گردد. جشنواره فیلم فجر هم هر ساله بخشی از برنامه های اجرایی خود را در آئین افتتاحیه پیگیری می کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آئین نکوداشت ها.

با احتساب سال جاری اما حالا دو سالی می گردد که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی نماید. ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال گذشته علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دی ماه اعلام و عنوان نمود هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می گردد.

نمایی از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در دوره سی وهفتم

تبعات فراگیری ویروس کرونا و تغییرات تحمیلی اش به جشنواره فجر، حالا این دوره از جشنواره را هم از آئین افتتاحیه بی نصیب نموده است.

از همان ابتدا که خبرهای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم مخابره شد، مسعود نجفی اظهار داشت که به سنت سال قبل سال جاری هم افتتاحیه ای برگزار نمی گردد و تنها قرار است دو نکوداشت در آئین خاتمهی جشنواره فیلم فجر برگزار گردد، مراسمی که پیش از این در افتتاحیه این رویداد سینمایی شاهدش بودیم.

برگزاری جشنواره بدون افتتاحیه حالا در دو سال پیاپی تجربه شده و باید دید برای سال های آینده این تجربه می تواند به بازنگری در هزینه ها و برنامه ریزی های این رویداد منجر گردد؛ سوال کلیدی این است که مبتنی بر تجربه دو سال اخیر آیا الزامی به برگزاری هرساله آئین افتتاحیه وجود دارد؟

پیشنهاد ویژه؛ فیلم بی همه چیز

در میان فیلم های راه یافته به جدول اکران جشنواره سی ونهم یکی از فیلم های کنجکاوی برانگیز تازه ترین ساخته سینمایی محسن قرایی است. فیلمی که اقتباس از نمایشنامه معروف دیدار با بانوی سالخورده است و مهمترین نکته درباره آن ترکیب بازیگران اصلی است؛ حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و هادی حجازی فر در کنار باران کوثری و پدرام شریفی بی همه چیز را تبدیل به فیلمی جذاب برای ویترین جشنواره نموده است.

محسن قرایی در شروع راه خسته نباشید را به طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد. فیلم سرحال و متفاوت به تهیه کنندگی سیدرضا میرکریمی که برای قرایی بهترین نقطه عزیمت برای ورود به عرصه کارگردانی بود.

هدیه تهرانی در نمایی از بی همه چیز

سد معبر اما دورخیز مستقل قرایی برای رسیدن به قله کارگردانی بود. فیلمی که فیلمنامه آن را سعید روستایی استعداد نوظهور سینمای ایران نوشته بود و به همین دلیل بسیاری در جشنواره سی وپنجم فجر برای رونمایی از آن کنجکاو بودند. فیلم با بازی تحسین شده حامد بهداد توانست در چرخه اکران عمومی هم به خوبی دیده گردد.

همکاری در نگارش فیلمنامه قصر شیرین که سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر را هم از آن خود کرد، توفیقی دیگر در کارنامه محسن قرایی بود، کارنامه ای که حالا به استناد آن بسیاری از فیلم بازها در انتظار رونمایی از بی همه چیز هستند. فیلمی که نویسندگی و کارگردانی اش را محسن قرایی برعهده دارد و امروز در سئانس دوم قرار است در سینمای اصحاب رسانه روی پرده برود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جای خالی علی انصاریان در نخستین روز فجر، حاشیه ها برخط شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی علی انصاریان در نخستین روز فجر، حاشیه ها برخط شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید