بازارچه های نوروزی مازندران 9.5 میلیارد تومان سوغات فروختند

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، بازارچه های نوروزی مازندران 9.5 میلیارد تومان سوغات فروختند.

بازارچه های نوروزی مازندران 9.5 میلیارد تومان سوغات فروختند

مهدی ایزدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار کرد: پس از دو سال وقفه کرونایی که در برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های نوروزی صنایع دستی ایجاد شده بود، سال جاری خوشبختانه امکان برگزاری این بازارچه ها فراهم شد که پس از برنامه ریزی های صورت گرفته در نهایت 675 غرفه در 16 شهرستان فعال شدند.

وی اضافه نمود: این بازارچه ها از 28 اسفند تا 13 فروردین پذیرای مسافران و دوستداران صنایع دستی بودند و محصولات صنایع دستی مازندران در آنها عرضه شد. در پنج نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های دیگر عرضه شد. محصولات عرضه شده در این 675 غرفه سراسر استان شامل عروسک های سنتی، آثار چوبی، فرش و گلیم، خوراک، زیورآلات، فلزکاری و بعضی محصولات سنتی دیگر و بعلاوه انواع سوغات و گل و گیاه بود.

این مسئول درباره اندازه استقبال از بازارچه های برپا شده اظهار کرد: خوشبختانه پس از دو سال وقفه کرونایی شاهد استقبال بسیار خوب مسافران و دوستداران صنایع دستی و هنرهای سنتی از این بازارچه ها بودیم. به طوری که طی 15 روز برپایی این بازارچه ها در مجموع یک میلیون و دو هزار و 735 بازدید از غرفه های برپا شده در سراسر استان ثبت شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران درباره اندازه فروش محصولات عرضه شده در این بازارچه ها اعلام نمود: خوشبختانه در بخش فروش محصولات نیز شرایط مناسبی ثبت شد. مجموعا 95 میلیارد و 747 میلیون ریال انواع محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی در این بازارچه ها فروخته شد که طبق آمارهای ثبت شده بیشتری فروش مربوط به دست بافته ها و نساجی سنتی، تولیدات چرمی دست دوز و صنایع دستی سفالی، چوبی و حصیری بود.

وی درباره شهرهایی که بیشترین فروش را داشتند نیز گفت: با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت های موجود در زمینه گردشگری، شهرهای نور، نوشهر و چالوس بیشترین اندازه فروش و بازدید را داشتند. این شهرها ظرفیت راه اندازی برترین مکان برای بازارچه دائمی صنایع دستی در استان را دارند و الگوی مناسبی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی در غرب استان هستند.

ایزدی با اشاره به شرایط جوی هفته نخست سال و اثرگذاری آن بر اندازه بازدید از غرفه ها و فروش محصولات صنایع دستی اظهار کرد: پیش بینی میشد که سال جاری فروش بیشتری نسبت به رقم حدودا 9.5 میلیارد تومانی کنونی در بازارچه های نوروزی صنایع دستی مازندران ثبت گردد. اما شرایط اقلیمی و سرما و بارندگی های هفته نخست روی بازدیدهای مسافران و طبیعتا روی فروش محصولات تاثیر منفی گذاشت.

به گفته وی وزش باد و بارش باران شدید در چند شهر استان موجب اخلال و بی نظمی در برگزاری بازارچه در محل های مشخص شده یا تاخیر در افتتاح و تقلیل در تعداد غرفه های بازارچه شد و به همین علت به جای 850 غرفه پیش بینی شده، 675 غرفه برپا شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران ارزیابی های صورت گرفته از بازارچه های نوروزی صنایع دستی مازندران را مطلوب عنوان نمود و گفت: در ارزیابی ها و پایش های مستمری که به وسیله همکاران ما و در نظرسنجی های میدانی از مسافران انجام شد، خوشبختانه سطح رضایت از کیفیت نمایشگاه و محصولات عرضه شده در آن مطلوب است.

وی اضافه نمود: شرایط غرفه ها از نظر مکان یابی، دسترسی، غرفه بندی و امکانات غرفه در مجموع خوب ارزیابی شد و کیفیت محصولات ارائه شده خوب و مناسب بود. یکی از نقاط قوت این بازارچه ها نیز عرضه نشدن محصولات غیر ایرانی بود. ضمن اینکه بعضی محصولات عرضه شده در این بازارچه های نوروزی، صادراتی و دارای نشان ملی و بین المللی بودند. یکی از تفاوت های بازارچه های نوروزی سال جاری مازندران نیز حرکت اتوبوس صنایع دستی محصولات همه استانها از نوشهر به سمت شهرهای مختلف استان در ایام نوروز بود.

این مسئول اظهار کرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری با شهرداری ها برای واگذاری عرصه های رایگان مکان یابی شده مناسب به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران و تبلیغات محیطی و شهری در راستای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی از راهکارهای مناسب برای استمرار بهره مندی از فرصت صنایع دستی در اقتصاد گردشگری مازندران است.

ایزدی استقبال فعالان حوزه صنایع دستی، سرمایه گذاران و مجریان بخش خصوصی از حضور در این بازارچه ها و بعلاوه تعداد بالای بازدید از نمایشگاه ها و غرفه ها را نشانه ظرفیت بالای صنایع دستی مازندران در رونق اقتصاد گردشگری دانست و گفت: صنایع دستی مازندران توانمندی بسیار زیادی در تکمیل چرخه گردشگری این استان دارد که امیدواریم با همکاری شهرداری ها و دستگاه های مرتبط شاهد برپایی بیش از پیش این بازارچه ها در استان بویژه در منطقه ها گردشگرپذیر استان باشیم.

منبع: همگردی

به "بازارچه های نوروزی مازندران 9.5 میلیارد تومان سوغات فروختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارچه های نوروزی مازندران 9.5 میلیارد تومان سوغات فروختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید