چرا امتیاز دوربین DXOMARK معیار خوبی برای انتخاب گوشی موبایل نیست؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، و موارد کاربردی متنوعی از جمله عکسبرداری ماکرو و قابلیت های کم اهمیت تر ولی جالب Traffic Trail و فیلم برداری صحنه آهسته را آزمایش کردیم؛ در حالی که DXOMARK اهمیت چندانی برای این ویژگی ها قائل نشده بود. علاوه بر این گاه به نقص ها و کمبودهایی بر خوردیم که DXOMARK هیچ اشاره ای به آنها نکرده بود.

چرا امتیاز دوربین DXOMARK معیار خوبی برای انتخاب گوشی موبایل نیست؟

در زمان نگارش این مطلب، در وبسایت DXOMARK گوشی هواوی پی 40 پرو در صدر لیست بهترین گوشی ها با دوربین اصلی قرار گرفته و بعد از آن گوشی هایی از آنر، شیائومی، سامسونگ و آیفون به چشم می خورند. با این حال مثل همواره انتظار می رود با ورود گوشی های پرچمدار جدید، صدر نشین فعلی به زیر کشیده گردد.

امتیازهای آزمایشگاه DXO اما گاه با سلیقه دیگر کارشناسان یا حتی کاربران جور در نمی آید. به عنوان مثال برای مدت ها بود که DXOMARK، زوم و عکس برداری شبانه را در معیارهای خود لحاظ نمی کرد در حالی که این دو عامل از دید برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی داشت.

تشریح کامل نحوه آنالیز های DXOMARK را می توانید در وبسایت این شرکت مطالعه کنید.مشکل از آن جایی شروع می گردد که بسیاری از کاربران برای انتخاب بهترین دوربین تنها به همین یک کمپانی (DXOMARK) اعتماد می نمایند. این موضوع برای صنعت نیز می تواند مضر باشد به ویژه این اگر بدانید DXOMARK در کنار امتیاز دهی به گوشی ها به گونه متفاوتی کسب درآمد می نماید.

نحوه کسب درآمد DXOMARK چگونه است؟

چرخ کسب و کار DXOMARK بر اساس مشاوره میچرخد. این شرکت با استفاده از تجارب خود، به دیگر کمپانی های فراوری نماینده دوربین و گوشی های موبایل برای بهبود دادن محصولات مشاوره می دهد. با این حال تضمینی در زمینه آنالیز بی طرفانه محصولات وجود ندارد؛ چرا که در واقعیت، ادامه حیات این شرکت به جلب رضایت شرکت های دیگر وابسته است. از سوی دیگر رتبه بندی محصولات به این معنی است که بسیاری از مشتریان، خرید بعضی محصولات با امتیازهای بالاتر را ترجیح دهند.

DXOMARK همچنین بسته های گران قیمتی و پیشرفته ای را به مشتریان می فروشد که شامل راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری هستند. کمپانی های فراوری نماینده دوربین یا گوشی موبایل با یاری این بسته ها می توانند بعضی از تست های DXOMARK را خود انجام دهند. شاید این موضوع از دید بسیاری از افراد ایرادی نداشته باشد و موجب فراوری دوربین هایی بهتر گردد اما مشکل این جاست که بسیاری از شرکت های مشتری DXO، جواب بخش های متعددی از تست های DXO را از قبل می دانند و در مقایسه با شرکت های دیگر در جایگاهی برتر اما غیر عادلانه قرار می گیرند. در واقع می توان این طور تصور کرد که پیشنهادهای DXOMARK به شرکت ها می گوید چه طراحی دوربینی برنده خواهد بود.

به عبارت دیگر، شرکت هایی که از نزدیک با DXOMARK همکاری می نمایند معمولاً امتیازهای بالاتری کسب می نمایند. به دنبال آن بسیاری از رسانه های بین المللی به رجحان محصول در آزمایش های DXO اشاره می نمایند و موجی از تبلیغ برای فراورینمایندگان موبایل به راه می افتد. همین موضوع موجب می گردد شرکت ها، برای رقابت بیشتر، به صرف هزینه برای DXOMARK ترغیب شوند.

DXOMARK ادعا می نماید تست هایش مستقل است اما چنین موضوعی، با مشاوره غیر رایگان همخوانی ندارد. با این وجود همچنان نباید تصور کرد که نتایج آنالیز DXOMARK تقلبی است؛ چرا که این شرکت اعتبار بالایی برای خود دست و پا نموده و از سوی دیگر ادامه حیات کسب و کارش هم به حفظ این شهرت بستگی دارد.

شرکت های HTC، هواوی، سامسونگ و ... از مشتریان DXOMARK هستند و بسیاری از گوشی های این شرکت ها در هر نسل جدید، امتیاز بالاتری را نسبت به نسل قبل کسب نموده و حتی گاه در صدر لیست امتیازها قرار گرفته اند. به این ترتیب به نظر می رسد هزینه ای که به این شرکت پرداخته اند ارزشش را داشته است با این حال تصور نمی گردد DXO با دریافت مبلغ بیشتر نتایج آنالیز های شرکت های مشتری خود را دستکاری کند.

سخن پایانی

شکی نیست که DXOMARK در آنالیز دوربین گوشی های موبایل حرفه ای است و همکاری این موسسه با شرکت های سازنده گوشی های موبایل، قطعا برای خریداران موضوع خوشایندی است. اما راه و رسم این شرکت برای کسب درآمد موجب می گردد بعضی از شرکت های همکار نسبت به دیگران رجحان های قابل توجهی داشته باشند. از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشت که تست های DXOMARK با وجود این که پیشرفته به نظر می رسند اما کامل نیستند و بعضی از قابلیت های خاص گوشی ها از جمله روش های پیشرفته هوش مصنوعی را در نظر نمی گیرند.

فعالیت های DXOMARK موجب بهبود کیفیت دوربین گوشی های موبایل می گردد اما ممکن است به مرور زمان با جهت دادن به توسعه دوربین گوشی ها، بسیاری از شرکت ها را از نوآوری های بیشتر دور کند. اگر تست هایی واقعی تر و شفاف تر می خواهیم باید به دنبال روش هایی برای همکاری بیشتر مشتریان، آنالیز نمایندگان محصول و حوزه صنعت باشیم تا در نهایت مرجع امتیاز دهی، محدود به یک موسسه بی رقیب نگردد.

اگر قصد خرید موبایل جدید را دارید، مطالعه آنالیز های پیشرفته DXOMARK می تواند مفید باشد اما فقط به اعداد امتیازهای کلی و جزئی بسنده نکنید. در عین حال به اولویت های خود برای عکاسی (از جمله زوم، ماکرو، عکس برداری در شب، بوکه و ...) و مواردی که DXO به آنها اهمیت چندانی نمی دهد نیز توجه کنید. بهتر است به جای اکتفا به یک سایت بی رقیب و انحصاری، نگاهی هم به وبسایت های دیگر داشته باشید و جزئیات را از دید آنها هم ببینید. شاید همین حالا هم گوشی هایی با قابلیت های عالی برای عکس برداری وارد بازار شده باشند اما هیچ اثری از آنها در DXOMARK نبینید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک

به "چرا امتیاز دوربین DXOMARK معیار خوبی برای انتخاب گوشی موبایل نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا امتیاز دوربین DXOMARK معیار خوبی برای انتخاب گوشی موبایل نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید