نگرش کانادایی ها به مذهب و دلایل آن

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، یک نظرسنجی تازه نشان داده است که بسیاری از کانادایی ها بر این باورند که کاتولیک، مسیحیت انجیلی (evangelical Christianity) و اسلام برای جامعه بیشتر مضر هستند تا مفید.از دیگر سو پیروان این ادیان هم بر این باورند که کشور کانادا برای اعتقادات مذهبی آنها عرصه را تنگ نموده است.

نگرش کانادایی ها به مذهب و دلایل آن

به گزارش وبلاگ ایرانزمین به نقل از گلوبال نیوز، یک نظرسنجی تازه Angus Reid که روز دوشنبه منتشر شد، باور افراد را درباره ادیان خاص در کانادا در دوران پس از همه گیری روشن کرد؛ دورانی که دینداری در پایین ترین حد خود در این کشور واقع شده است.

این نظرسنجی نشان می دهد که همه گروه های مذهبی مورد آنالیز، مسیحیت انجیلی را برای جامعه بیشتر از آنکه مفید بدانند، مضر تلقی می نمایند. از نگاه این افراد، گرایش افراد به دین اسلام هم به طور عمده منفی تلقی می گردد.

این در حالی است که پاسخ دهندگان به پرسش های نظرسنجی از این دو مذهب هم بیشتر احساس می نمایند که کانادا برای اعتقادات آنها در جامعه فضایی باز نمی کند.

به گفته سخنگوی سابق انجمن مسلمانان کانادا، علت این امر این است که اسلام هراسی همچنان در کانادا شایع است و مسلمانان همچنان احساس می نمایند که دینشان با ارزش های فراگیر کانادا سازگار نیست.

این نظرسنجی در پی داده های منتشر شده به وسیله اداره آمار کانادا در اواخر سال 2021 منتشر شد؛ این داده ها نشان می داد که تنها 68 درصد از کانادایی های 15 سال یا بیشتر در حال حاضر تعلقات مذهبی دارند. از زمانی که مرکز آمار کانادا در سال 1985 آغاز به جمع آوری داده ها در این زمینه نموده، این اولین بار است که این رقم به زیر 70 درصد می رسد.

کانادایی ها در حال حاضر عمدتاً از نظر معنوی در تردید هستند

داده های تازه Angus Reid نتیجه دو نظرسنجی است که در سال 2022 اجرا شده؛ یکی از 21 ژانویه تا 3 فوریه و شامل یک جامعه آماری 1290 نفره از کانادایی ها از چهار گروه بزرگ مذهبی غیرمسیحی (مسلمان، سیک، هندو و یهودی) و دیگری از 5 تا 7 آوریل با 1708 شرکت نماینده از جمعیت عمومی.

طبق این داده ها یک پنجم کانادایی ها (19 درصد) در حال حاضر خودشان را بی اعتقاد می دانند.

بزرگترین گروه کانادایی ها از نظر معنوی در تردید هستند که 46 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. یک سوم (34 درصد) قطعاً به خدا یا قدرتی بالاتر اعتقاد دارند، در حالی که 31 درصد فکر می نمایند قدرت بالاتری وجود دارد اما کمتر از گروه قبل مطمئن هستند.

بیش از نیمی از افرادی که به عنوان کاتولیک رومی و جریان اصلی پروتستان شناخته می شوند، از نظر معنوی در تردید هستند.

فقط 16 درصد از کانادایی ها خود را متعهد به دین می دانند و سطوح بالایی از عبادت و اعتقاد به خدا را دارند، در حالی که 19 درصد دیگر اعتقاداتشان بیشتر جنبه خصوصی دارد و علنی نیست.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که خصوصا آتئیست ها، به شدت از تأثیر مسیحیان انجیلی بر جامعه انتقاد داشتند اما تا حد زیادی درباره تأثیرات سیک ها و هندوها نظرشان مثبت بود.

بزرگ ترین گروه مذهبی کانادا ـ کاتولیک های رومی ـ تصور می نمایند که مسیحیان انجیلی، مسلمانان و سیک ها بیشتر به بافت اجتماعی کشور آسیب می رسانند تا منفعت اما ادیان دیگر را مثبت می بینند.

به گفته سخنگوی سابق انجمن مسلمانان کانادا، کانادایی ها تصور نادرستی از اسلام دارند و اغلب معتقدند که اسلام دینی خشونت آمیز است که بر پایه افراط گرایی بنا شده است، زیرا این چیزی است در رسانه ها نمایش داده می گردد.

مسیحیت انجیلی تنها دینی بود که از نظر تمام گروه های مذهبی دیگر بیشتر به ضرر جامعه است تا به نفع آن.

به اعتقاد مدیر انجمن مسیحیان انجیلی کانادا، علت این امر تصورات منفی افراد است که از فرهنگ عمومی و رسانه ها نشات می گیرد. در فیلم های نتفلیکس، عموما افراد متدین، منحرف و افراطی و خشن نمایش داده می شوند و نگرش افراد به مذاهب در چنین جایی شکل می گیرد، نه بر اساس تجربه یا اطلاعات دست اول.

برای مطالعه کامل مطلب به زبان اصلی کنید.

منبع: خبرکانادا

به "نگرش کانادایی ها به مذهب و دلایل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرش کانادایی ها به مذهب و دلایل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید