خصوصیات اخلاقی مردم هندوستان چگونه است؟

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، خصوصیات اخلاقی مردم هند

مردم هر منطقه و کشوری، آداب و رسومی دارند که برای دیگر کشورها و ملت ها جذاب و جدید است. دیدن فردی که در میان کوه های آرام چین مشغول انجام حرکات رزمی در لباس هایی به رنگ نارنجی است، طبعا برای گردشگری خارجی بسیار تماشایی است. همچنان که دیدن مراسم های عروسی هندی می تواند گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند. در مجله گردشگری خبرنگاران کمی بیشتر راجع به خصوصیات اخلاقی مردم هند صحبت خواهیم کرد و بیشتر با آداب و رسوم هندی ها آشنا خواهیم شد. مردم هند برای هر مراسم و جشنی لباسی مخصوص می پوشند و اعمال متفاوتی را انجام می دهند. همچنان که مراسم های عروسی در هر یک از ایالت های هند و مذاهب گوناگون متفاوت است. این کشور پر از شگفتی است و رفتار و خصوصیات اخلاقی مردم هند هم جزو یکی از این شگفتی هاست.

خصوصیات اخلاقی مردم هندوستان چگونه است؟

برای خواندن این مطلب، حدود 4 دقیقه زمان نیاز دارید.

سلام و احوالپرسی کردن به شیوه هندی ها

هندی ها روش خاصی برای سلام و احوالپرسی یا خداحافظی با دیگر افراد دارند. همانند دیگر کشورها و ملت ها که سنت و رفتار خاصی برای سلام کردن دارند، خصوصیات اخلاقی مردم هند هم آداب خاصی در این مورد دارد. هندی ها برای سلام کردن دو کف دست خود را بر روی هم گذاشته و دستانشان را روبروی صورت می گذارند. سپس کمی صورت خود را به جلو خم کرده و همزمان با این حرکت کلمه ناماسته را می گویند. ناماسته (Namaste) یا ناماسکار (Namaskar) به زبان هندی، به معنی سلام و خداحافظی بوده و در کل برای خوشامدگویی و دعا برای شخص مورد نظر گفته می شود.

مهربانی و صمیمیت مردم هند

از خصوصیات اخلاقی مردم هند مهربان بودن، زود صمیمی شدن و زیاد سوال پرسیدن از گردشگران است. شاید به عنوان یک غریبه در سفر به هند خود، عادت به این نوع اخلاق نداشته باشید یا کمی معذب شوید اما کم کم با آن آشنا شده و پس از یک روز یا دو روز، دیگر شما را ناراحت نخواهد کرد.

احترام به پدر و مادر و بزرگ ترها

مردم هند بسیار به خانواده اهمیت می دهند و پدر و مادر در هر خانواده ای جایگاه ویژه ای دارد. به همین دلیل از خصوصیات اخلاقی مردم هند و البته جوانان هنگامی که پدر و مادر یا بزرگ خاندانی را می بینند، احترام گذاشتن است. برای احترام گذاشتن هم خم می شوند و با دست راست پای بزرگترها را لمس می کنند. از طرفی بزرگ ها هم به نشانه تشکر و قدردانی دست خود را روی سر کوچکترها می گذارند.

استفاده از چراغ و شمع روشن در خانه ها

اگر وارد خانه های مردم هند شوید، متوجه خواهید شد که در خانه هایشان شمع و چراغ بسیار دارند. همچنین از آداب و رسوم یا خصوصیات اخلاقی مردم هند این است که هر صبح و شب چراغ و شمعی را در خانه خود روشن کنند. مردم هند هنگام ورود به اماکن مذهبی کفش های خود را بیرون می آورند. یادتان باشد اگر کفش های خود را برای بازدید از جاذبه های هند در آوردید، حتما به کفشدار هزینه مراقبت از کفش های شما را بدهید.

مردم هند همچنین هنگام انجام بعضی از مراسم های مذهبی مانند مراسم پوجا سر خود را با پارچه ای بلند همانند عمامه می پوشانند.

از پارچه های چرمی استفاده نمی کنند و گاوها را مقدس می دانند.

توجه ویژه به اعتقادات مذهبی

به دلیل اینکه در هند ادیان و مذاهب مختلفی وجود دارد، بنابراین رفتارها و آداب ویژه و متنوعی هم در این کشور خواهید دید. اگر وارد بناهای مذهبی می شوید، حتما به خصوصیات اخلاقی مردم هند در آن مکان دقت داشته باشید و خلاف آن رفتار نکنید. سعی کنید به اعتقادات آن ها احترام بگذارید و اگر نمی پسندید، به این مکان ها نروید.

مراسم های عروسی بزرگ و پر خرج

تمام مردم هند از کم درآمدترین آن ها گرفته تا پولدارترین آن ها، مراسم های عروسی مفصل و گران قیمتی برگزار می کنند. در حقیقت از خصوصیات اخلاقی مردم هند توجه ویژه به مراسم ها و جشن های عروسی است. مهمانان این مراسم ها زیاد هستند و شاید تمام درآمد و پس انداز خود را در یک شب و برای عروسی خرج کنند. جوانان هندی حتی سال ها کار می کنند تا تنها خرج مراسم عروسی خود را پس انداز کنند. خانواده های هندی نیز هر یک وظایفی برای برگزاری چنین مراسم هایی دارند. دخترها جهاز می برند. گاهی به داماد از طرف خانواده عروس هدیه داده می شود.

  • بیشتر مراسم های عروسی براساس سنت هندی ها از قبل برنامه ریزی شده است؛ هر چند که امروزه بیشتر خانواده های مدرن تلاش می کنند که به این شیوه برای جوانان اقدام نکنند.

بیندی یا علامت روی سر برای خانم های هندی

در میان آداب و رسوم هندی ها و خصوصیات اخلاقی مردم هند باید به بیندی اشاره کرد. بیندی علامتی قرمز رنگ است که زنان هندی روی فرق سر خود می کشند و آن را عموما به همراه خال هندی می گذارند. زنان هندی پس از ازدواج از این علامت روی پیشانی و فرق سر خود استفاده می کنند. بیندی اشکال و رنگ های مختلفی دارد. عروس های هندی از جواهرات ویژه ای با همین نام به جای بیندی استفاده می کنند و این جواهر را از مو و فرق سر خود، روی پیشانی آویزان می کنند و از زیورآلات تزئینی آن ها محسوب می شود.

خال قرمز روی پیشانی

کسانی که فیلم های هندی زیاد می بینند یا اینکه به هند سفر کرده اند، احتمالا زیاد این علامت قرمز را روی پیشانی هندی ها دیده اند. یکی از خصوصیات اخلاقی مردم هند توجه به چنین علامت ها و نشانه ها روی بدن است. مردان و زنان هندی با پودرهای قرمز رنگی در میان دو ابروی خود، دایره یا علامتی قرمز رنگ می گذارند. این علامت ها هر یک به یک شکل و اسم بوده و معناهای متفاوتی دارند. برای کشیدن این علامت روی پیشانی از پودرهای ادویه ای مانند زردچوبه یا پودری قرمز رنگ به نام کومکوم (Kumkum) استفاده می کنند. به این علامت گاهی تیلاک (Tilak)، گاهی کومکوم و گاهی چاندان (Chandan) گفته می شود. این خال بیشتر در آیین هندی ها استفاده می شود. بعضی از مردم هند در مراسم ها و جشن ها از این خال برای تزئین استفاده می کنند و یادتان باشد که این علامت روی صورت زنان هندی، به معنی همسر داشتن آن ها نیست.

مردم هند با گذاشتن این خال در میان ابروها، معتقدند که از خارج شدن انرژی از بدن جلوگیری کرده و انرژی های منفی و شیاطین را از خود دور می کنند.

مردم هند حتی برای آرزوی خوشبختی برای دیگران و گذاشتن تالیک روی صورت افراد خانواده خود، مراسم خاصی دارند. آن ها سینی های مخصوصی را با پودرهای رنگی، شیرینی های خوشمزه و برگ های گل پر می کنند و به استقبال خانواده و عزیزان خود می فرایند. مخصوصا در مراسم های عروسی که مادر عروس چنین سینی را آماده کرده و مراسم تالیک گذاری را انجام می دهد. به این سینی آراتی می گویند.

خال قرمز هندی ها، گاهی به شکل دایره و نقطه، گاهی به شکل اشک، گاهی خطی و نواری قرمز رنگ یا زرد رنگ است. همچنین گاهی این خال را در میان دو خط سفید کشیده شده روی پیشانی قرار می دهند یا روی سه خط سفید افقی که روی پیشانی کشیده اند، می اندازند.

سینی خوش آمد گویی آرتی | Aarti

این سینی همان سینی است که پودرهای رنگی تیلاک را در آن می گذارند. هنگامی که وارد یکی از بناهای هندی می شوید و به استقبال شما می آیند، چنین سینی را در دست دارند. از خصوصیات اخلاقی مردم هند به هنگام خوش آمد گویی، عشق ورزیدن یا دعا کردن آوردن سینی آرتی است. درون این سینی شمع یا چراغی می گذارند و با گل ها و پودرهای رنگی آن را تزئین و معطر می کنند.

هندی ها، از این سینی در اشکال مختلف استفاده می کنند.

ممکن است سینی هایی را ببینید که چندین طبقه روی یکدیگر قرار داده شده اند و در جشن ها و مراسم ها استفاده می شوند. حتی دختران و زنان هندی آرتی های کوچکی درست می کنند که بتواند روی آب شناور بماند. سپس در جشن های مختلف آن را به آب گنگ می اندازند.

استفاده فراوان از حلقه گل

از خصوصیات اخلاقی مردم هند در هنگام مراسم ها و جشن ها یا قدردانی کردن از اشخاص محبوب، انداختن حلقه گل طبیعی به دور گردن آن هاست. کاری که شاید ما ایرانی ها هم، به نوعی آن را انجام می دهیم. مردم هند در مکان های مذهبی نیز حلقه گل برده و نذر می کنند.

اگر چنین تجربیاتی دارید، لطفا برای ما کامنت گذاشته و از خصوصیات مردم هند برای ما بگویید.

منبع: capertravelindia.com

منبع: الی گشت

به "خصوصیات اخلاقی مردم هندوستان چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خصوصیات اخلاقی مردم هندوستان چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید