جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 22 آذر 99

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، شاخص کل در شروع معاملات اولین روز هفته 23 هزار واحد جهش کرد و بعد از واکنش به مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی از آن فاصله گرفت. در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز شاخص کل 1.53 درصد و شاخص هم وزن 1.39 درصد رشد داشتند. موضوعی که نشان می دهد شرکت های عظیم بالاخره سر عقل آمده و فرایند صعودی در پیش گرفته اند. افزایش قیت فلزات اساسی و کامودیتی ها در بازار های جهانی در این رشد بی تاثیر نیست. طوری که در ابتدای بازار امروز نماد های فولاد، فملی، تاپیکو، اخابر، وغدیر، ومعادن و وپارس در خط مقدم فرایند صعودی هستند و بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 22 آذر 99

نقشه سبز بورس در اولین روز هفته

به گزارش وبلاگ ایرانزمین، در ابتدای معاملات امروز شنبه 22 آذرماه 302 نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، 265 نماد یعنی حدود 90 درصد بازار با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و تنها شاهد فرایند نزولی در 37 نماد هستیم. از طرف دیگر در بازار فرابورس، از مجموع 237 نماد معامله شده در ساعات اولیه، 189 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند و 48 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 22 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز سراسر سبزرنگ است و فلزات اساسی صدرنشین برترین گروه های صنعت از نظر ارزش معاملات هستند. در پی افزایش قیمت کامودیتی ها در بازار های جهانی و رکوردشکنی آنها، حالا شاهد افزایش تقاضا برای خرید سهام این گروه هستیم. طوری که در اغلب نماد های فلزات اساسی صف خرید سنگین تشکیل شده است. بانک ها و موسسات اعتباری شرایط چندان قابل قبولی نسبت به دیگر گروه ها ندارند و شاهد کاهش قیمت سهام در نماد های اصلی وتجارت، وبصادر و وبملت هستیم. اتفاقی که باعث شده این گروه دست کم در ابتدای بازار به رنگ قرمز دربیاید. خودرویی ها هم شرایط مشابهی را تجربه می نمایند و شاهد کاهش قیمت سهام در نماد های اصلی خودرو و خساپا هستیم. هرچند شرکت های کوچک این گروه در مدار صعودی حرکت می نمایند و کلیت گروه را سبزرنگ نموده اند. انبوه سازی ها امروز در مدار صعودی آرامی پا گذاشته اند. صندوق های پالایش و دارا یکم نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند و دیگر صندوق های سهامی ETF با افزایش قیمت واحد های سرمایه گذاری به استقبال مشتریانشان آمده اند. محصولات شیمیایی به جز شیران و شلرد شرایط قابل قبولی دارند و بیمه ها بازار متعادلی را توام با نماد های سرخ و سبز تجربه می نمایند. سرمایه گذاری ها فرایند صعودی در پیش گرفته اند و فرآورده های نفتی با سرعت بسیار پایینی رو به جلو حرکت می نمایند. سیمانی ها، عرضه برق و گاز، هولدینگ ها، غذایی ها، دارویی ها، نهاد های اقتصادی، حمل و نقل به جز حسینا، لاستیک و پلاستیک و استخراج کانه های فلزی از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

تشکیل صف خرید در یک سوم بازار سرمایه

در ساعات ابتدایی معاملات امروز شاهد تشکیل صف خرید در 230 نماد معادل 35 درصد بازار سرمایه هستیم. ارز مجموع صف های خرید در این نماد ها به حدود چهار هزار و 600 میلیارد تومان می رسد. هرچند در آن سوی بازار همچنان حدود 32 نماد با صف فروش سهامدارانشان را در بازرا سبزرنگ امروز ناامید نموده و ارزش کل صف های فروش آن ها حدود 780 میلیارد تومان است.

فولاد؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بعد از نماد بوعلی که امروز اولین روز معاملات آن بعد از عرضه اولیه چهارشنبه هفته گذشته است و برایش صف خرید به ارزش 690 میلیارد تومان تشکیل شده، نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رتبه برتر عظیمترین صف خرید بازار سرمایه واقع شده است. ارزش صف خرید فولاد در ابتدای معاملات حدود 360 میلیارد تومان است. وپارس با صف خرید 250 میلیارد تومانی در رتبه بعدی واقع شده است. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین می توان به وکبهمن، چخزر، خدیزل، ذوب، سمگا، کگهر، وسپهر، خگستر، فروس، وتوکا و تاصیکو اشاره نمود.

پدرخش؛ سنگین ترین صف فروش بازار

برای دومین هفته متوالی، نماد پدرخش در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار سرمایه واقع شده است. امروز هم حدود هزار نفر از سهامداران پدرخش دو میلیون و 300 هزار سهام خود را به ارزش 47 میلیارد تومان به فروش گذاشته و خریداری برای آن وجود ندارد. وپست با صف فروش 44 میلیارد تومانی در مقام دوم واقع شده است و رتبه سوم به اولین نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت یعنی وسخراج رسیده است. کبورس، قچار و وسگلستا از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

نوسانات بورس در اولین روز هفته با رشد 21 هزار واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات روز شنبه 22 آذرماه با رشد 21 هزار و 231 واحدی به رقم یک میلیون و 527 هزار و 448 واحد رسید و از محدوده خطر 1.5 میلیون واحدی دور شد. امروز شاخص کل در شروع صعودی بود، اما از نیمه معاملات شاهد افزایش فشار عرضه و اضافه شدن بر تعداد نماد های قرمزرنگ در بازار بودیم. اتفاقی که باعث شد شاخص کل در حدود هفت هزار واحد نسبت به نقطه اوج خود در معاملات امروز عقب نشینی کند. در جریان معاملات روز شنبه شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو به یک اندازه و حدود 1.4 درصد رشد کردند که نشان می دهد چه شرکت های عظیم و چه شرکت های کوچک شرایط مشابهی داشتند. نماد های شاخص ساز فولاد، فملی، تاپیکو، وغدیر، اخابر، رمپنا و ومعادن بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه 22 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ قرمز در نمای خاتمهی نقشه بازار امروز خودنمایی می نماید. خودرویی ها در جریان معاملات امروز مقام برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات را از بانکی ها پس دریافتد. در این گروه نماد های عظیم یعنی خودرو و خساپا با کاهش قیمت روبرو شدند و حتی برای ساعاتی شاهد تشکیل صف فروش در این نماد ها بودیم. دیگر شرکت های خودرویی شرایط بهتری داشتند. از جمله آن ها می توان به خگستر، خبهمن، خزامیا، خزر و خپارس اشاره نمود که کار خود را با رنگ سبز خاتمه دادند. در گروه فلزات اساسی که اغلب کارشان را با صف خرید شروع کردند، در ادامه معاملات شاهد کاهش تقاضا برای خرید در چند نماد بودیم، اما در کل ساعات معاملات امروز صف خرید سنگین فولاد پابرجا باقی ماند. فملی و کاوه نتوانستند صف خرید را حفظ نمایند، اما همچنان با قیمتی بالاتر از روز گذشته به کار خود خاتمه دادند. در گروه قرمزرنگ بانکی ها، وتجارت و وبصادر بیش از چهار درصد ارزش سهام خود را از دست دادند و سهامدارانشان را ناامید کردند. در گروه صندوق های ETF امروز صندوق پالایش وارد زیان شد و قیمت واحد های آن به کمتر از 10 هزار تومان رسید. دارا یکم هم سه درصد عقب نشینی کرد. دیگر صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی اغلب فرایند صعودی داشتند. در گروه محصولات شیمیایی نماد های عظیم مثل پترول، زاگرسو آریا سبزرنگ و دیگر نماد های کوچک این گروه عموما قرمزرنگ بودند. انبوه سازی ها و سرمایه گذاری ها شرایط مشابهی داشتند و شاهد کاهش قیمت سهام شرکت های کوچک و افزایش آن در شرکت های عظیم بودیم. پالایشگاه ها، کانی های غیرفلزی و عرضه برق و گاز از جمله گروه های قرمزرنگ و سیمانی ها، غذایی ها، لاستیک و پلاستیک و ماشین آلات از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند.

جابه جایی 24 هزار میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه

معامله گران بورس امروز بیش از 15 میلیارد و 700 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب دو میلیون و 200 هزار معامله به ارزش 16 هزار و 642 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات هفت هزار و 105 میلیارد تومان فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 23 هزار و 747 میلیارد تومان می رسد.

ورود 468 میلیارد تومان پول به بورس

آنالیز شرایط تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی نشان می دهد امروز سرمایه گذاران حقیقی حدود 468 میلیارد تومان پول جدید به بورس آوردند. البته این ورود پول صرفا تا نیمه معاملات ادامه داشت و در یک ساعت خاتمهی با بازگشت فرایند نزولی شاهد خروج نسبی پول بودیم. امروز شرکت های حقوقی بیشترین حمایت را در نماد های وتجارت، شستا، وملل، شبندر، کساوه، البرز، وبصادر، شبریز، شیران و خودرو داشتند و در طرف مقابل شاهد فروش حقوقی و خرید حقیقی در نماد های فولاد، فملی، زاگرس، وملی، دشیمی، ذوب، آریا، آریان، اخابر و خبهمن بودیم.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 23 آذرماه

بورس هنوز از چاله یک میلیون و 500 هزار واحد خلاص نشده بود که به استقبال چاه یک میلیون و 600 هزار واحدی رفته است. بعضی کارشناسان معتقدند افزایش فشار فروش در خاتمه معاملات امروز به همین دلیل است. باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه درباره فرایند بورس فردا می گوید به نظر می رسد عرضه در بورس فردا بیشتر از تقاضا باشد، ولی احتمال نزول یا رشد شاخص کل کم است. خادمی می گوید شاخص کل به محدوده مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی رسیده است و هیجان در این محدوده کمی بالا است. همچنین به نظر می رسد تا زمان شکسته شدن این مقاومت شاخص کل نوسان داشته باشد، همچنین با توجه به قیمت دلار نماد های دلاری رشد بهتری خواهند داشت.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 22 آذر 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 22 آذر 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید